صلح عشایری میان دو خانوادەی مرحوم دنیا و همسر وی موجب تأیید حکم دە سال زندان برای همسر قاتل دنیا شد کە احتمال لغو این حکم در عفو عمومی وجود دارد. این صلح با مبلغ ٤٠ هزار دلار انجام گرفتە است.

به گزارش صدای ایرانیان ( کمیته‌ زنان)، دنیا سلیمان حسین متولد ١٩٩١ بود کە در تاریخ ٢٤/٥ سال گذشتە پلیس جنازەی وی را در نزدیکی کوه مقلوبە واقع در جنوب ناحیەی “کەڵەکچی” در دهوک پیدا کرد. تنها متهم این قتل شوهر مرحوم بود کە دو ماه قبل طی یک قطعە فیلم کوتاه ویدیویی انتشار دادە بود ادعای دفاع از شرف و ناموس خود را در این قتل آوردە بود.

بە قتل رسانیدن دنیا از آن دست پروندەها بود کە طی سال گذشتە بیشترین سروصدا را در فضای خبررسانی داشت و بسیاری از سازمانها و انجمن‌های زنان و کودکان در اعتراض بە آن واکنش نشان دادند. نتیجەی اعتراضات بە جایی رسید کە رئیس حکومت اقلیم کردستان شخصاً دستور پیگیری آن پروندە را صادر کرد.

“عایشە عبدللە” یکی از وکلای پروندەی دنیا در مصاحبە با سایت “هاوولاتی” تأکید داشت کە صلح میان دو عشیرە یا بە اصطلاح صلح عشایری حتی در صدور حکم دادگاه هم تأثیر داشتە است.

این وکیل مدافع آشکار کرد کە در طول جریان پیگیری قانونی پروندە، خانوادەی قاتل تمام سعیشان برآن بودە کە روند پروندە را بە سمتی ببرند کە در آن ثابت شود این قتل جهت دفاع از کرامت و شرف خود بودە است. عایشە عبدللە همچنان گفتە بود تلاشهای ما بر خلاف این ادعا را ثابت کردە و ما بنا بە مادەی ٤٠٥ قانون مجازات عراق حکم دادە شدە است و همچنان در آن پروندە تلاشها براین مبنا بودە کە چند نفر در قتل شرکت داشتەاند.

دادگاه دهوک بعد از سە بار نشست حکم دە سال زندان را برای سلیمان زیاب یونس ٤٥ سالە صادر کرد و جرم وی نیز قتل دنیا زن دوم وی بودە است. وکیل مدافع این پروندە هرچند دقیقاً مبلغی را کە جهت این صلح بە خانوادەی دنیا دادە شدە نمیداند اما آن را حدود ٤٠ هزار دلار برآورد کردە است.

زمانی کە خبر کشتە شدن دنیا منتشر شد دو مصاحبەی مختلف در فضای رسانەی منتشر شد کە در یکی از آنها و از زبان مقتول گفتە شدە بود کە دنیا مصلە شدە و سینەهای وی بریدە شدە است این در حالیست کە پلیس این ادعا را رد کردە بود…

شواهد موجودی کە اخیراً نیز در فیس‌بوک منتشر شدە بود حاکی از وجود جراحات بر صورت و سینەی مقتول داشت. سلیمان عضو عشیرت “گوران” بودە و طبق گفتەی شاهدان رئیس این عشیرت و نمایندەی چندین حزب نیز در جلسە صلح حضور داشتەاند. بشار مشیر اسماعیل رئیس عشیرەی گوران عضو پارلمان کردستان در فراکسیون پارت دمکرات کردستان، کە چندین بار این سایت تلاش کردە با وی تماس بگیرد اما نامبردە موبایلش خاموش می‌باشد.

فعالان حقوق زنان بە نسبت این حکم اعتراض داشتە و براین باورند کە این حکم دست مردان را در کشتن و آزار زنان باز می‌گذارد. “شوخان محمد رشید” وکیل مدافع گروه زنان ضمن اینکە این حکم را بە نسبت این جنایت بسیار کم می‌داند در گفتگو با سایت “هاووڵاتی” گفتە است در نظر داریم کە اعتراضات عمومی را بە نسبت این پروندە برانگیختە و در راستای اضافە کرد حکم او تلاش کنیم. هیأت مدافع حقوق زنان در مجلس کردستان نیز بە نسبت این حکم اعتراض دارد.

“ئیڤار ابراهیم” دبیر این هیأت گفتە است کە ما بە نسبت این حکم اعتراض داشتە و در تلاشیم کە این تصمیم دادگاه را مجبور بە تجدید نظر کنیم.

وی همچنان اشارە کردە کە چندین بار با خانوادەی دنیا جلسە تشکیل دادە و بە آنها گفتەاند کە نباید با خانوادەی قاتل صلح کنند. وی همچنان گفتە کە آنها گفتە بودند کە بە هیچ عنوان صلح نخواهند کرد اما این خانوادە دنیا را در سن ١٣ سالگی در ازای دریافت پول بە شوهر دادەاند و در ١٤ سالگی وی نیز همین سناریو تکرار شدە و هم‌اکنون نیز در مقابل مرگ وی قصد دریافت پول را دارند.

این مقام مسوول تأکید کرد کە باید اقوام و خویشان دنیا نیز دادگاهی شوند. نمایندەی هیأت دفاع از حقوق زنان مجلس کردستان در هر سە نشست دادگا حضور داشتە است.

” ڤیان عباس” عضو هیأت دفاع از حقوق زنان و نمایندەی این هیأت در دادگاه بە سایت “هاوولاتی” گفتە است کە ما بە هیچ عنوان بە این حکم اعترا داشتە و درخواست بررسی مجدداً آن را داریم.

وی در ادامه افزود: در هیأت پارلمانتار باید تمام تلاشمان را در این راستا صرف کنیم کە قاتلین زنان نباید مورد عفو عمومی قرار بگیرند.