عمل ناقص سازی جنسی (ختنه) زنان تنها به مناطق آفریقایی و آسیایی ختم نمی‌شود بلکه با مهاجرت، مثله کردن دختر بچه‌ها نیز به کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی انتقال داده شده است. اگرچه در ابتدا این مشکل در بین 28 کشور آفریقایی، بعضی کشورهای آسیایی و خاورمیانه به وجود آمد، اما گرایش‌های اخیر به سفرهای بین المللی و مهاجرت، این عمل را با خود به کشورهای توسعه یافته آورد.

تقریبا 27000 زن از کشورهایی که ختنه در آن‌ها متداول است در سوئد و 30000 زن دیگر در ایتالیا زندگی می‌کنند. آمار مشخصی از ختنه زنان در بریتانیا وجود ندارد اما تصور بر این است که 3000 تا 4000 مورد جدید در هر سال وجود داشته باشد. ختنه زنان در بریتانیا بیشتر در بین مهاجرین و یا پناهندگان اریتریائی، اتیوپیایی، سومالی و یمنی دیده می‌شود. انجام ختنه زنان در بریتانیا در سال 1985 ممنوع اعلام شد. یک فرد مجرم به دلیل انجام این عمل حداقل 5 سال به زندان محکوم خواهد شد. همچنین ناقص‌سازی جنسی دختران به عنوان تجاوز در این کشور معرفی شد.

انجمن پزشکان انگلیس (BMA) در سال 2001 یک راهنمای جامع در مورد ناقص‌سازی جنسی زنان برای پزشکان بریتانیا چاپ کرد. برداشتن و یا هر گونه ناقص‌سازی تمام یا قسمتی از لب‌ها و یا کلیتوریس اندام تناسلی شخص دیگر، تشویق، کمک، مشارکت در انجام این عمل به شخصی دیگر، یا فردی را مجبور به ختنه کردن، قانون شکنی و تجاوز محسوب می‌شود.

همچنین دولت بریتانیا اعلام کرده است که پدران و مادرانی که دختران خود را در کشورهای خارجی ختنه می‌کنند، در بازگشت با حکم زندان روبرو خواهند شد؛ زیرا بعضی اقلیت‌ها برای دور زدن قوانین صادر شده، دختران خود را در کشورهای دیگر ختنه می‌کنند. با آغاز اجرای قانون اصلاح شده، ختنه دختران در کشورهای دیگر نیز با پیامدهای قانونی در بریتانیا روبرو خواهد شد.

قانون منع ناقص‌سازی جنسی زنان در بریتانیا در سال 1985 توسط ملکه الیزابت دوم:

فصل 33: اعمال زیر باید بر هر شخصی که به آلت تناسلی فرد دیگری از طریق آسیب رساندن، چفت کردن و یا هر گونه خدشه‌ای چه به کلیتوریس و چه بر لب‌های کوچک اندام تناسلی، اهانت وارد کند، صورت گیرد:

یک فرد شاکی که عمل فوق بر روی وی انجام گرفته است، می‌تواند علیه فرد مجرم ادعانامه تنظیم کند و اعلام جرم کند؛ و برای گرفتن جریمه یا زندانی کردن مجرم به بیش از 5 سال و یا درخواست هر دو مورد اقدام کند؛ در خلاصه محکومیت، جریمه یک فرد مجرم طبق قانون مدون (بخش 74 حقوق جزا سال 1982) از 6 ماه متجاوز است. درواقع این قانون ممنوعیت انجام ختنه زنان را ایراد می‌کند.

در اروپا کشورهایی چون سوئد، بلژیک و نروژ به انگلستان پیوستند و قوانینی برای منع ناقص‌سازی جنسی زنان تنظیم کردند اما شواهد نشان می‌دهد که وکلای قانون گذار به جایگاه خود بی‌احترامی کردند زیرا هیچ گونه تعقیب قانونی از سال 1985 در انگلستان صورت نگرفته است. در ایتالیا و اسپانیا هیچ قانونی که صریحا این عمل را ممنوع کند وجود ندارد؛ اما موردهای زیادی از آسیب دیدگان در هر دو کشور زندگی می‌کنند که سیاستمداران را برای وضع قوانینی خاص برای منع ناقص‌سازی جنسی زنان و کیفر کردن مجرمین ترغیب می‌کنند.

انواع ناقص‌سازی جنسی زنان که اغلب در بریتانیا انجام می‌شود نوع 2 و نوع 3 است. در سال 2003 تغییراتی در قوانین پیشین ایجاد شد و در سال 2004 به اجرا درآمد:

  • ناقص‌سازی جنسی زنان در خارج از قلمرو پادشاهی ممنوع است.
  • بنا بر قانون ختنه زنان به ناقص‌سازی جنسی زنان تغییر نام می‌دهد زیرا قطع عضو بازتاب بهتری از این عمل را نشان می‌دهد. در سوی دیگر، کالج سلطنتی مامایی اشاره می‌کند که ختنه برای دختران و زنان توهین آمیز است.
  • مجازات از پنج سال به 14 سال حبس تعزیری افزایش یافته است.

ماده 1: جرم ناقص‌سازی جنسی زنان:

1) فردی متهم یا مجرم است که آلت تناسلی کسی را چفت کند، ببرد و یا در تمام آلت تناسلی یا بخشی از لب‌های بیرونی، لب‌های داخلی و کلیتوریس نقص عضو ایجاد کند.

2) این جرم شناخته نمی شود در حالی که:

الف) عمل بر روی دختر برای سلامت روانی و جسمی فرد لازم باشد.

ب) عمل در هر سطحی یا در مرحله تولد باید توسط پزشک و یا ماما صورت گیرد.

3) مواردی که باید اثبات شوند:

الف) مورد 2 (الف) باید ثبت پزشکی شود.

ب) در رابطه با مورد 2 (ب) باید عملیات ثبت پزشکی، پرستاری شوند.

4) جرم در موارد زیر شناخته شده نیست:

الف) اگر موارد 2 (الف) و (ب) در خارج از خاک بریتانیا اتفاق افتد.

ب) در رابطه با عمل موارد برای افراد تابعه قانونی است.

5) برای مشخص شدن لزوم انجام عمل برای سلامت روانی دختر، باورهای خود دختر و خانواده‌اش در زمینه مسائل فرهنگی و آداب و رسوم اهمیت ندارد.

ماده 2: جرم کمک به دختر برای نقص عضو خودش

فردی متهم شناخته می‌شود که دختر را در برش، چفت کردن یا سایر اشکال ناقص‌سازی تمام یا بخشی از لب‌های خارجی، لب‌های داخلی و کلیتوریس تشویق، یاری، مشاوره کند (حتی به شکل غیر مستقیم).

ماده 3: کمک گرفتن از یک فرد غیر بریتانیایی در خارج از کشور برای قطع عضو دختر

  1. فردی متهم شناخته می‌شود که فردی را که مقیم انگلستان نیست و یا انگلیسی نیست در خارج از خاک بریتانیا تشویق، یاری، مشاوره کند تا عمل ناقص‌سازی جنسی زنان را انجام دهد.
  2. هر فعالیتی مربوط به ناقص‌سازی جنسی زنان اگر-

الف) مرتبط با ملت پادشاهی بریتانیا یا مقیم دائم بریتانیا باشد و

ب) در صورتی که به دست چنین شخصی انجام شود بر اساس بخش 1 جرم تعیین می‌گردد.

  1. اما هیچ جرمی برای ناقص‌سازی جنسی زنان تعریف نمی‌شود اگر-

 الف) اگر عمل جراحی بر اساس بخش 1 قسمت 2 (الف) و (ب) انجام شود.

 ب) عمل را شخصی انجام دهد که فردی مورد تأیید و یا اعمال تابع مربوط به افراد مورد تأیید باشد.

  1. توضیح بخش 1 تا 3 فعالیت‌های فرا منطقه‌ای
  2. بخش 1 تا 3 شرح انجام هر فعالیتی خارج از منطقه پادشاهی بریتانیا و ملت بریتانیا و یا تابع دائم بریتانیا است.
  3. اگر به موجب این قانون جرم در خارج از بریتانیا صورت گیرد-

الف) روند ممکن است اتخاذ گردد

ب) این عمل ممکن است به دلایل ضمنی تحت عنوان تعهد در هر نقطه‌ای از انگلستان، ولز و یا شمال ایرلند اتفاق بیفتد.

  1. مجازات‌های مجرمین

فرد متهم بر اساس قانون زیر به موارد زیر محکوم می‌گردد:

الف) در محکومیت در کیفر خواست، به حبس برای مدت حداکثر 14 سال و یا جریمه نقدی و یا هردو.

ب) در محکومیت‌های مختصر، به حبس برای مدت 6 ماه و یا جریمه نقدی کم و یا هر دو.

  1. تعاریف
  2. دختر، زنان را نیز شامل می‌شود.
  3. ملیت انگلیس شامل:

الف) شهروند بریتانیا، ب) یک فرد انگلیسی مقیم خارج از کشور، شهروند بریتانیا در خارج از کشور

ب) فرد مهاجری که در بریتانیا اقامت گزیده است.

  1. این بخش تنها برای اهداف این عمل تاثیر گذار هستند.

دو پزشک به جرم سوء رفتار حرفه‌ای در دادگاه‌های انگلیس محاکمه شدند. مورد اول در سال 1993 بود که یک پزشک عربی با وجود این که از غیر قانونی بودن ناقص‌سازی جنسی زنان آگاهی داشت این عمل را انجام می‌داد. در سال 2000 یک پزشک هندی توسط یک دوربین فیلم برداری مخفی و پخش فیلم در شبکه 4 تحت عنوان قطع رُزها شناسایی شد.

علاوه بر حقوق جزا، چندین قانون دیگر قابل انطباق با موارد مربوط به ختنه زنان وجود دارد که شامل حقوق کودکان، دستورالعمل‌هایی برای پزشکان، دستورالعمل‌های صادر شده توسط وزارت بهداشت و درمان و… هستند.

 درباره ختنه زنان بیشتر بخوانید: 

درباره ناقص‌سازی جنسی (ختنه) زنان

نگاهی به مبارزه علیه ناقص‌سازی جنسی (ختنه) زنان در آمریکا

منبع: تیغ و سنت؛ رایحه مظفریان

تلخیص و تنظیم: صدای ایرانیان (کمیته زنان)