فاران حسامی اساتید دانشگاه آنلاین بهایی برای چهار روز به مرخصی آمد.

به گزارش ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺻﺪﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ (ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺯﻧﺎﻥ) به نقل از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی، فاران حسامی از اساتید دانشگاه آنلاین بهایی به مدت چهار روز به مرخصی اعزام شد.

فاران حسامی (۳۹ ساله) و همسرش در تابستان ۱۳۹۰ به شعبه پنج دادسرای اوین احضار و همان‌جا بازداشت شدند. فاران حسامی به بند زنان زندان اوین منتقل و اتهام «عضویت در جامعه بهایی» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به او تفهیم شد. وی ۷۷ روز در بازداشت موقت بود و با سپردن وثیقه‌ای معادل یکصد میلیون تومان آزاد شد.

قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵دادگاه انقلاب، این شهروند بهایی را به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرد. این رای درتابستان ۱۳۹۱ در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی موحد تایید شد. فاران ۲۵ تیر‌ماه‌‌ همان سال در حالی که هنوز نتیجه دادگاه تجدید نظر به او ابلاغ نشده بود، به هنگام مراجعه به دادسرای اوین جهت پیگیری پرونده همسرش، برای گذراندن دوران چهارساله محکومیت خود بازداشت شد. این بازداشت بدون اطلاع قبلی صورت گرفت و درخواست فاران حسامی برای خداحافظی با فرزند سه‌ ساله‌اش رد شد.

والدین و خواهر این زندانی سیاسی، در دهه ۱۳۶۰ دستگیر شدند. فاران حسامی در سن ۹ سالگی شاهد بود که ماموران امنیتی برای بازداشت پدر، مادر و خواهرش به خانه آن‌ها هجوم آورده بودند. پدر او ۱۳ ماه در زندان و ۵ سال را در تبعید گذراند.

او در دوران تحصیل دو بار به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی از مدرسه اخراج شد و پس از پایان دوران متوسطه، در دانشگاه مجازی بهاییان درس خواند. از آن‌جا که بهاییان در صورت فاش شدن اعتقاد به دیانت بهایی از حق تحصیل در دانشگاه‌های ایران محروم می‌شوند، پس از انقلاب اسلامی یک نهاد آموزشی مخفی ایجاد کردند که امکان ادامه تحصیل را برای فرزندان این خانواده‌ها مهیا می‌کرد. او بعد از تحصیل در دانشگاه کارلتون کانادا به تدریس در این دانشگاه مجازی مشغول شد.

آرتین، فرزند خردسال این زوج زندانی از سن دو سالگی پدر و مادر خود را چند هفته یک بار در زندان ملاقات کرده است.