هایلی هاینس بریتانیایی با ساختار ژنتیکی مردانه به دنیا آمد. او که فاقد رحم، تخمدان و لوله‌های رحمی بود و نمی‌توانست مادر شود بعد از درمانی طولانی‌ معجزه‌ای را تجربه کرد: دو دختر از همین مادر متولد شدند.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته زنان) به نقل از دویچه‌وله، هایلی هاینس، زاده شمال لندن می‌گوید: «مادر شدن هیجان‌انگیزترین لحظه زندگی‌ام بود.»

روزنامه “تلگراف” در شماره روز شنبه (۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن) خود می‌نویسد، زنی که به او گفته شده بود، به خاطر نبود اندام‌های تناسلی داخلی هرگز فرزند نخواهد داشت دو نوزاد دختر به دنیا آورده است. او اینک دوقلویی معجزه‌سان دارد: آوری و دارسی و این معجزه را هورمون‌ درمانی طولانی برای او امکان‌پذیر کرده است.

اینک خانم هاینس و سام، همسرش که هر دو ۲۸ ساله‌اند می‌گویند شادی وصف‌ناپذیری را تجربه می‌کنند.

هاینس می‌گوید، ابتدا نمی‌دانست که با دیگران متفاوت است، اما وقتی که تا سن ۱۹ سالگی “عادت ماهیانه” زنان برای او اتفاق نیافتاد فهمید که مشکلی دارد.

او برای ماه‌ها در بیمارستان تحت آزمایش‌های مختلف قرار گرفت تا اینکه نتیجه مشخص شد. نتیجه این بود که هایلی مبتلا به بیماری نادری به نام “سندروم عدم حساسیت آندروژن” یا AIS است. متخصصان به او گفتند که با وجود زن بودن دارای فرمول کروموزومی XY و از نظر ژنتیکی مرد است.

در حدود ۱۳ نطفه در رحم این زن کاشته شد و پزشکان گفتند، برای خانم هاینس ۶۰ درصد شانس حاملگی وجود دارد، اما او باید برای آگاه شدن از جواب تا آزمایشی که قرار بود دو هفته بعد انجام شود صبر کند.

هایلی در آزمایش بعدی که پس از شش هفته انجام شد فهمید که صاحب دوقلویی ناهمسان خواهد شد و این خبر شادی او را دو چندان کرد.

او می‌گوید، فرزندپذیری هم چاره‌ای دیگر بود ولی آن‌ها ترجیح می‌دادند که فرزندشان از نظر بیولوژیکی به خودشان تعلق داشته باشد. سرانجام این ‌آرزو تحقق یافت؛ با تخمکی ناشناس و اسپرمی از سام.

دوران بارداری بدون مشکل سپری شد و دوقلوها سرانجام به‌دنیا آمدند. مادر آنها می‌گوید: «دارسی و آوری قشنگ‌ترین دخترکوچولوهای دنیا هستند. حتی حالا هم نمی‌توانم سام را از دخترها جدا کنم. او عاشق آن‌هاست. ما زمان زیادی برای این بچه‌ها انتظار کشیدیم.»