شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان، دوشنبه ۲۱ بهمن سال جاری در بازدید از زندان زنان در قرچک ورامین، با آتنا فرقدانی و حکیمه شکری دو نفر از زندانیان سیاسی محبوس در این زندان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته زنان) به نقل از سحام، آتنا فرقدانی و حکیمه شکری در دیدار با معاون رییس جمهور شهیندخت مولاوردی درباره شرایط نامناسب نگه‌داری زندانیان زن در قرچک ورامین توضیح مبسوط دادند و شرایط این زندان را بسیار غیربهداشتی، غیرانسانی و غیرقابل تحمل توصیف کردند.

آتنا فرقدانی به خانم مولاوردی گفته که در دومین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برد و فقط آب می‌خورد و تا زمانی که او به زندان اوین منتقل نشود به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد حتی اگر منجر به مرگ وی شود.

فرقدانی در پاسخ به این سوال مولاوردی که دلایل اعتصاب غذایت چیست، افزوده: “در اعتراض به شرایط غیرانسانی نگه‌داری همه زندانیان زن اعم از عادی و سیاسی در زندان قرچک ورامین، اعتراض به روند انتقال زندانیان سیاسی از جمله انتقال نگار حائری، حکیمه شکری، رویا صابری‌نژاد و بسمه جبوری به زندان قرچک ورامین و همچنین اعتراض به انتقال غیرقانونی خودم به زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده‌ام و درخواست می‌کنم مسوولان قضایی هرچه سریعتر مرا به زندان اوین بازگردانند.”

فرقدانی در ادامه گفته: “امروز به خاطر بازدید شما از زندان، ظاهرسازی کرده‌اند و برای نخستین بار به زندانیان برای ناهار مرغ داده‌اند در حالیکه در برنامه غذایی زندان قرچک چیزی به نام گوشت و مرغ وجود ندارد. همچنین به خاطر حضور شما تعداد زیادی از زندانیان را به واحد اشتغال فرستادند و در آنجا به آنها لباس‌های مناسب دادند که بپوشند تا در بازدید شما این جور به نظر بیاید که زندانیان زن از لباس مناسب و امکان فعالیت‌هایی چون خیاطی، بافتنی و عروسک‌بافی برخور دارند اما این فقط برای همین امروز و همین چند ساعتی است که شما از اینجا بازدید می‌کنید.”

حکیمه شکری و آتنا فرقدانی همچنین شرایط بد بهداشتی این زندان را تشریح کردند و گفتند: “آب مصرفی اینجا آنقدر شور است که اغلب زندانیان دچار بیماری‌های پوستی و چشمی شده‌اند، امکانات درمانی و دارویی بسیار محدود و در مواردی در حد صفر است.”

حکیمه شکری درباره بیماری چشمی خود نیز توضیح‌هایی داد و گفت: “مسوولان زندان از درمان و رسیدگی به بیماری‌اش خودداری می‌کنند. وی همچنین با اشاره به قانون تفکیک زندانیان سیاسی و عادی گفت: که با وجودی که جرم او سیاسی است برخلاف قوانین او را به زندان قرچک تبعید کرده‌اند.”

مولاوردی از بندهای یک تا پنج زندان زنان قرچک ورامین دیدار کرد و با زندانیان عادی نیز گفت‌وگوهایی داشت.

آتنا فرقدانی هنرمند نقاش، فعال حقوق کودکان است از چندی پیش در زندان به سر می‌برد. وی در انجمن حمایت از کودکان کار به کودکان نقاشی درس می‌داد و بامعدل کل ۱۹.۷۸ و رتبه برتر کل دانشگاه الزهرا در مقطع کارشناسی در رشتۀ هنر از دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان این دانشگاه بود، اما به خاطر کشیدن طرحی از نمایندگان مجلس از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد منع شد.

حکیمه شکری نیز از حامیان «مادران پارک لاله»بود که در پی اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ در حمایت از مادران زندانیان و کشته شدگان بعد از انتخابات ایران فعالیت می‌کرد. وی ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۸۹ به همراه شماری دیگر در مراسم بزرگداشت امیرارشد تاجمیر یکی از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، در«بهشت زهرای تهران» بازداشت شد. وی توسط قاضی مقیسه به تحمل سه سال زندان محکوم شد.