در طول 38 سال گذشته حدود 26 هزار و 491 هکتار از سطح جنگل‌های شهرستان ملکشاهی کاسته شده است.

به گزارش صدای ایرانیان به نقل از ایسنا، وحید میرزایی‌زاده کارشناس‌ارشد جنگل‌داری گفت: شهرستان ملکشاهی ایلام دارای وسعتی بالغ 160 هزار هکتار است. 96 درصد اراضی این شهرستان را اراضی ملی شامل جنگل، مرتع و … تشکیل داده و 58 درصد سطح شهرستان پوشیده از جنگل است.

او با بیان اینکه ملکشاهی از نظر پوشش جنگلی در استان ایلام در رتبه اول قرار دارد، تصریح کرد: گونه بلوط ایرانی 90 درصد پوشش جنگلی را به خود اختصاص داده و 6 درصد آن ‌گونه پسته وحشی یا بنه و 4 درصد بقیه را بادام‌کوهی (ارژن)، داغدغان، کیکم، بادامک، زالزالک و غیره را شامل می‌شود.

این کارشناس ارشد جنگلداری با اشاره به اینکه با نتایج به‌دست‌آمده نرخ متوسط تخریب سالانه جنگل در شهرستان ملکشاهی 697 هکتار در سال برای کل دوره زمانی 38 ساله مورد مطالعه برآورد می‌شود، افزود: به‌طور متوسط سالانه 43 صدم درصد سطح اولیه جنگل در منطقه کاسته شده است، لذا میزان تخریب صورت گرفته در جنگل‌های شهرستان بیشتر از متوسط جهانی یعنی 2 دهم درصد است.

میرزایی‌زاده، پدیده‌های ناشی از عوامل طبیعی (جوی و حوادث طبیعی) یا مصنوعی (انسانی و موجودات زنده) را عامل از بین رفتن جنگل‌ها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تخریب جنگل‌های شهرستان ملکشاهی می‌تواند به دلیل تمرکز جمعیت در مناطق جنگلی اعم از روستاییان و عشایر باشد که برای تأمین سوخت، چوب، ذغال و… اقدام به قطع جنگل‌ها نموده‌اند. وجود، تعلیف و پرورش دام در جنگل عامل مهمی است که همواره می‌تواند باعث کاهش سطح جنگل شود، تغییر کاربری اراضی از جنگل به کشاورزی در این شهرستان کاملاً مشهود است که خود منجر به تخریب می‌شود؛ فقر اقتصادی نیز در طول زمان باعث شده است که اهالی برای تأمین مایحتاج خود و امرارمعاش جنگل‌ها را تخریب کنند.