مسوول پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات گفت: کمپین «سیرک نه!» با همکاری 40 سازمان مردم‌نهاد، حمایت مدیران کل محیط زیست استان‌ها و استناد به فتواهایی که حیوان آزاری را از دیدگاه مذهبی حرام می‌دانست با هدف عدم استفاده از حیوانات در سیرک‌ها آغاز به کار کرده است. تاکنون بیشتر استان‌های کشور به این کمپین پیوسته‌اند.

صدای ایرانیان (کمیته محیط زیست)؛ شهرام امیری شریفی، مسوول پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که پروژه‌ «سیرک نه!» در راستای مبارزه با حیوان آزاری در سیرک‌ها آغاز شد، گفت: فعالیت این کمپین مستند به فتوای مراجع تقلید اصفهان و مستند به اجماع مراجع تقلید که حیوان آزاری را حرام دانستند، آغاز شد.

شریفی با اشاره به اینکه کمپین«سیرک نه!» نخستین کمپینی است که با بیش از 40 سازمان مردم‌نهاد(سمن – NGO)  تعامل سازنده دارد اعلام کرد: «این کمپین موجب محدود شدن فعالیت سیرک‌هایی شد که حیوانات را استثمار می‌کردند». به گفته او موضوع موجب «ضوابطی شده که سازمان محیط زیست و ارگان‌های مسوول به سیرک‌های حیوانات، مجوز ندهد.»

به گفته این فعال حقوق حیوانات، تاکنون بیشتر استان‌های کشور به این کمپین پیوسته‌اند؛ البته هم‌چنان چند استان وجود دارند که به این کمپین ملحق نشده‌اند، و در همین راستا به آن‌ها برنامه‌های عملیاتی داده شده تا از برگزاری سیرک حیوانات جلوگیری کنند.

امیری شریفی افزود: با پیوستن 21 استان کشور به کمپین «سیرک نه!» این کمپین وارد مرحله عملیاتی شد تا با اجرای سیرک‌هایی که در آنها از حیوانات استفاده نمی‌شود، نشان دهیم بدون آزار حیوانات هم می‌توان سیرک داشت.

او با اشاره به حمایت از برگزاری سیرک بدون حیوانات در اصفهان گفت: سیرک بدون حیوانات دوم بهمن ماه، مصادف با روز حمایت از حیوانات و همزمان با جشن بهمنگان برگزار شد.

مسوول پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات با بیان اینکه دیده‌بان حقوق حیوانات در اقدام اخیر خود از وزارت آموزش و پرورش خواسته که اردوهای بازدید از سیرک‌های حیوان‌آزار برای دانش‌آموزان ممنوع شود، گفت: امیدواریم عدم استفاده از حیوانات در سیرک‌ها هرچه زودتر به نتیجه برسد و خوشبختانه تمام ارگان‌هایی که با آن‌ها ارتباط داشتیم، از این کمپین حمایت کرده‌اند.

امیری شریفی به چند استانی که به کمپین نپیوسته‌اند اشاره و تصریح کرد: برخی از استان‌ها قبل از آغاز به کار کمپین «سیرک نه!» مجوزهای یک ساله به برگزاری سیرک‌ها داده‌اند و باید منتظر ماند تا مهلت مجوز به اتمام برسد؛ اما متاسفانه در شهر اهواز، مجوز جدید برای برگزاری سیرک صادر شده است و پیگیر این موضوع هستیم تا به مسئولان برگزاری سیرک بگوییم حیوان آزاری در دین و فرهنگ ما جایی ندارد.

او اضافه کرد: باید قدرت مالی سیرک‌ها را نیز درنظر گرفت که با شانتاژ تبلیغاتی به خواسته‌های خود خواهند رسید، هم‌چنین برگزارکنندگان این سیرک‌ها، بحث‌های معیشتی را مطرح می‌کنند که به هیچ عنوان نمی‌تواند قابل قبول باشد.

مسوول پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات به سیرک‌های بدون حیوانات در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیرک‌های حدود 30 کشور در دنیا عاری از حیوانات است و بدون استثنا تمام کشورهای دنیا به دنبال آن هستند که سیرک‌های حیات وحش را تعطیل کنند.

به گفته سلطانیان، تهیه‌کننده سیرک بدون حیوان اصفهان، دو شهر مشهد و کاشان دومین و سومین شهری خواهند بود که سیرک بدون حیوان در آنها اجرا خواهد شد.

نخستین سیرک بدون حیوان کشور، دوم بهمن ماه و همزمان با روز ملی حمایت از حیوانات فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرد.