رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: در حال حاضر مواد دستکاری شده ژنتیک در بخش کشاورزی و برخی فرآورده‌های دارویی به کشور وارد می‌شود که باید تائیدیه پزشکی و زیست‌محیطی داشته باشند اما این گونه نیست و تهدیدی برای محیط زیست و سلامت است.

صدای ایرانیان (کمیته محیط زیست) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)؛ معصومه ابتکار در همایش سرطان و پیشگیری در سالن همایش‌های صدا و سیما گفت: محیط زیست و معضلات آن از محورهای مهم و از نگرانی جوامع شده است و امروز پس از صلح و امنیت اگر جوامع نگرانی مشترک داشته باشند بحث و موضوع محیط زیست است.

وی ادامه داد: بحران‌های محیط زیست به هم خوردن تعادل، آلاینده‌های محیطی و گرم شدن زمین می‌رود تا بر زندگی اثر جدی گذاشته و از یک موضوع تشریفاتی به یک مسئله اساسی و محوری در سیاست‌های بین‌المللی و ملی تبدیل شود.

ابتکار گفت: آلودگی‌ها و تغییرات محیط زیست در زندگی مردم سلامت و سرطان آثاری دارد که روز به روز در حال مشخص شدن است و هر روز با عوامل جدیدی روبه‌رو می‌شویم به طوری که سالانه 70 هزار ماده شیمیایی جدید به محیط جهان عرضه می‌شود که از نظر ریسک خطر و سرطان نگرانی و تلاش جدی را می‌طلبد.

او در بخشی از گفته‌های خود به سموم آفت‌کش در فرآورده‌های غذایی اشاره کرد و گفت: استفاده از سموم آفت‌کش و کود شیمیایی که دارای قوانینی بود ولی عملیاتی نشده بود و در بررسی‌ها از نظر بقایای حد مجاز سم و نیترات مشخص شد که به طور قطعی نیترات از عوامل سرطان‌زا است که در دورانی مصرف بی‌رویه آن را داشته‌ایم.

ابتکار گفت: البته اصلاح این الگوها نیازمند آموزش دادن کشاورزان، سنجش فرآورده‌های کشاورزی و غذایی است که زمان‌بر است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در رابطه با مواد دستکاری شده ژنتیک که در بخش کشاورزی و فرآورده‌های دارویی مطرح است تاکید کرد و گفت: این مواد باید دو نوع تائیدیه پزشکی و زیست‌محیطی قبل از ورود به بازار داشته باشند. قانون ملی آن در کشور وجود دارد اما هنوز اجرایی نشده است.

ابتکار هشدار داد: واردات این کالاها در حال حاضر اتفاق افتاده است. در زمینه بذرها کمتر اما فرآورده‌های روغنی حاصل از مواد دستکاری شده به کشور وارد شده که می‌تواند از موارد توسعه‌ای کشاورزی باشد ولی تهدیدی نیز برای محیط زیست و سلامت است.