مدیرکل آب و فاضلاب شهری استان کردستان: با توجه به وضعیت نامناسب آب شرب به ویژه در تابستان، اجازه نخواهیم داد آب سرچشمه‌های سد شهید کاظمی بوکان که از سقز تامین می‌شود، برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یابد و تنها در صورت وجود مازاد این کار صورت خواهد گرفت.

صدای ایرانیان (کمیته محیط زیست)؛ بر اساس گزارشی در شارنیوز مدیرکل آب و فاضلاب شهری استان کردستان این سخنان را در جلسه شورای اداری سقز اعلام و با قاطعیت بر اجازه ندادن انتقال آب تاکید کرد اما دریچه سد شهید کاظمی باز شد تا آب شرب مردم سقز دریاچه در حال احتزار ارومیه را احیا کند و چه اتفاقی قرار است برای سقز در تابستان ۹۴ بیفتد؟ سوالی است که کسی علاقه ای به پرداختن به آن ندارد.

 گفته می‌شود سد بوکان ۹۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که سرچشمه بیش از ۹۰ درصد آن از حوزه سقز تامین می شود.  و این در حالی است که بنا به گزارش شارنیوز، شهرستان سقز تنها حق برداشت سالانه ۳۳ میلیون مترمکعب را دارد که ۱۲ میلیون متر مکعب آن برای تامین آب شرب و مابقی برای مصارف کشاورزی استفاده می شود.

از سهم آب مذکور استان آذربایجان شرقی ۱۲۰میلیون متر مکعب از منابع این سد برداشت می کند و این جدای از تامین آب بخش عمده از استان اذربایجان غربی است.

لوله تامین کننده آب سقز در داخل سد شهید کاظمی در کد ۱۴۰۳ قرار دارد و در حال حاضر و پس از رهاسازی آب سد، سطح آب به کد ۱۴۱۰ رسیده و به لوله آب سقز نزدیک شده است. با در نظر گفتن این نکته که برداشت آب در این فصل از سال به کمترین میزان خود می رسد به طور قطع در تابستان سطح آب سد به کد لوله سقز نزدیک شده و پیش بینی می شود به زیر کد مورد اشاره هم برسد.

صرف نظر از اینکه در آینده به توان سطح آب را نزدیک لوله نگه داشت، باید به این نکته توجه کرد که نزدیکی سطح آب سد با لوله تامین کننده آب سقز می تواند آب آلوده را به لوله‌ها منتقل کند. این آلودگی فیزیکی است و احتمال اینکه در تصفیه خانه‌های موجود در سقز قابل تصفیه باشد بسیار کم خواهد بود.

نگاهی به ارقام بالا نشان می دهد سقز علی رغم اینکه تامین کننده آب چند استان است، خود در بدترین وضعیت به لحاظ آب شرب و کشاورزی قرار دارد و با اضافه شدن مسئولیت احیای دریاچه ارومیه، معلوم نیست چه بر سر شهروندان در سال آینده خواهد آمد.

در سال جاری رسانه‌ها بارها به قطع آب شرب و یا عدم تامین آن در مناطق مختلف این شهرستان اشاره کرده‌اند و اضاقه شدن بار مسوولیت احیای دریاچه ارومیه نگرانی بسیاری از شهروندان این مناطق را به همراه داشته است.

صدیق محمد زاده، رییس اداره آب و فاضلاب اسبق سقز در تابستان امسال در ارتباط با کمبود تاسیسات آبرسانی گفت: موانعی همچون کاهش ذخایر آب ، فرسودگی تأسیسات آب رسانی و کمبود اعتبار در سال‌های اخیر باعث ایجاد مشکلاتی در راه تأمین آب شرب شهر شده است.

به نوشته شارنیوز «در مسیر رسیدن آب سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه ۴۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که کارشناسان بر این اعتقادند تمامی آبی که از سد رها می شود کفایت تغذیه این چاه های غیر مجار را نمی دهد. لذا عده ای بر این باورند که این کار کمکی به تامین آب دریاچه نخواهد کرد.»

شهرستان سقز یکی از شهرستان‌های کرنشین در قسمت شمالی استان کردستان قرار دارد و از شمال به شهرستان کردنشین بوکان در آذربایجان غربی محدود است. جمعیت این شهرستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۲۱۰،۸۲۰ نفر بوده است.