مدیرکل دفتر برنامه ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران از حاکم بودن خشکسالی هیدرولوژیکی در سطح کشور و خشکسالی هواشناسی در حوضه‌های آب ریز خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی و حوضه مرزی شرق خبر داد.
صدای ایرانیان (کمیته محیط زیست)؛ یعقوب همتی در گفتگو با ایسنا با اشاره به آمار بارندگی از ابتدای سال آب جاری از مهرماه امسال تا نیمه بهمن ماه گفت: در کل 87 میلیمتر به طور متوسط در سطح کشور بارندگی داشتیم در صورتی که در سال آبی گذشته در زمان مشابه حجم بارندگی‌ها به 119 میلیمتر می رسید.

به گفته مدیرکل دفار برنامه‌ریزی مدیریت منابع آب ایران آمار متوسط دراز مدت نیز در چنین زمانی بیانگر 117 میلیمتر بارندگی به طور متوسط است؛ لذا حجم بارندگی نسبت به سال آبی گذشته 27 درصد و نسبت به دراز مدت 26 درصد کاهش داشته است. او همجنین گفت: امیدواریم بارندگی در فصل بهار جبران کند چرا که در غیر این صورت شرایط خوبی در تابستان نخواهیم داشت.
همتی با تاکید بر اینکه تنها دو حوضه آبریز در کشور شامل دریای خزر و حوضه دریاچه ارومیه از نظر بارندگی وضع مناسبی دارند افزود: حوضه دریای خزر نسبت به درازمدت با 29 درصد افزایش بارندگی و حوضه دریاچه ارومیه نیز نسبت به درازمدت با 30 درصد افزایش بارندگی مواجه بوده‌اند اما متاسفانه در سایر حوضه‌های آبریز شامل حوضه خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، مرزی شرق و سرخس وضع مطلوبی حاکم نیست.
به گفته او به طور متوسط مخازن سدهای کشور حدود 41 درصد پر هستند.
همتی با تاکید بر اینکه 87 سد کشور نیز کمتر از 40 درصد ذخیره دارند تاکید کرد: در مجموع در وضعیت بی آبی به سر می‌بریم و باید به شدت مصرف بهینه را اعمال کنیم چرا که شرایط آب شرب به شدت شکننده است و لازم است در شرایط خشکسالی صرفه جویی صورت گیرد.

مطالب مرتبط:

صحبت‌های تکان دهنده عیسی کلانتری در خصوص منابع آبی کشور

چاره‌اندیشی یک اقتصاددان برای حل بحران آب

استقرار حسابداری ملی آب در ایران

بروز خشکسالی در ناحیه خزری/ نابودی یک میلیون هکتار جنگل