صدای ایرانیان 

حر منصوری عبدالملکی در گفت‌وگو با(ایسنا)، منطقه مازندران، در تشریح مشکلات موجود حیات وحش میانکاله توضیح داد: تنها زیستگاه زمستان گذر فلامینگو، تالاب میانکاله است. از زمان اجرای طرح ممنوعیت شکار در صورت مشاهده موردی از شکار، تفنگ شکارچی، توقیف و ضبط می شود که این امر خسارت زیادی به آنها وارد می‌کند، به همین دلیل تعداد زیادی از آنها به برپایی دام‌های هوایی و زنده فروشی پرندگان اقدام می‌کنند.

یک فعال محیط‌ زیست و طبیعت‌گردی در مازندران گفت: برخی باغ‌های پرندگان در استان‌های دیگر، امسال اقدام به خریداری فلامینگو از شکارچی‌ها کرده‌اند که این امر باعث رونق بیشتر این دست شکارها می‌شود.

وی با بیان اینکه دام هوایی و زنده فروشی پرندگان برای شکارچی سود بیشتری دارد، تصریح کرد: شکارچیان گاهی برخی گونه‌های غیرخوراکی را به باغ پرندگان می‌فروشند که سودآوری زیادی برای آنها دارد.

منصوری در خصوص نظارت محیط بانان در میانکاله گفت: طی دو تا سه سال اخیر آب دریای خزر در حال پس روی است که این امر کنترل منطقه تالاب را با قایق موتوری و جت اسکی سخت کرده است و به همین دلیل محیط‌بانان آن طور که باید نمی‌توانند تمامی منطقه را تحت حفاظت و کنترل خود داشته باشند. متاسفانه در منطقه جنوب و غرب تالاب میانکاله، شکار غیرمجاز و برپایی دام‌های هوایی بیشتر صورت می‌گیرد. برای رفع این مشکل پیشنهاد شده از اسب به عنوان یگان سوار استفاده شود.

این فعال محیط‌ زیست با اشاره به اینکه تردد با اسب برای پرندگان استرس ایجاد نمی‌کند، افزود: تردد اسب در خشکی، نیزار، بین انارستان و تالاب به راحتی امکان‌پذیر بوده و سرعت عمل لازم را برای حراست از منطقه فراهم می‌کند.

فروش پرندگان میانکاله در بازار فریدونکنار طی 10 روز اخیر گزارش نشده است

منصوری با بیان اینکه طی روزهای اخیر دام‌های هوایی بسیاری در میانکاله جمع‌آوری شده است، ادامه داد: طی 10 روز اخیر تیم اجرایی محیط زیست در میانکاله نظارت‌های خوبی در منطقه انجام داده و خوشبختانه هیچ موردی در خصوص فروش پرندگان مهاجر میانکاله در بازار فریدونکنار گزارش نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نظارت محیط زیست باید بیشتر از گذشته انجام شود، بیان کرد: در حال حاضر محیط زیست، راهکارها و کمک‌های حقوقی بیشتری نسبت به گذشته دریافت می‌کند، به همین دلیل می‌تواند در مکان‌های که شکار ممنوع است به طور جدی ورود پیدا کند. محیط زیست باید از شکار پرندگان در تالاب میانکاله جلوگیری کند.

منصوری ادامه داد: هر شلیکی که در تالاب میانکاله انجام می‌شود 30 گرم سرب وارد اکوسیستم می‌کند و از آنجایی که این تالاب محل زادآوری ماهیان دریای خزر است و این ماهیان نیز غذای بسیاری از پرندگان و انسان ها را تشکیل می‌دهد، در نهایت آلودگی وارد بدن انسان می شود و سبب بیماری‌های بسیاری خواهد شد.

در طرح گردشگری میانکاله راه را اشتباه رفتیم

منصوری افزود: طی 50 سال گذشته در دنیا مطرح شده بود که می‌توان از مناطق حفاظت شده استفاده گردشگری نیز کرد اما این بهره‌برداری به شکلی است که منابع مالی بدست آمده از گردشگری برای همان منطقه هزینه می‌شود اما متاسفانه ما راه را اشتباه رفتیم. منظور از گردشگری در منطقه حفاظت شده ساخت و ساز نبوده بلکه طبیعت گردی و بهره‌برداری از اکوتوریسم بوده است.

کلبه‌های صیادی میانکاله گردشگران را جذب می‌کند

وی ادامه داد: به جای اینکه برای توسعه گردشگری در منطقه، ساخت و ساز کنیم باید از امکاناتی که در میانکاله وجود دارد مانند کلبه‌های صیادی استفاده کنیم و در آنها از گردشگران با غذاهای محلی پذیرایی شود.

مردم بومی میانکاله از طریق اکوتوریسم معیشت جایگزین ایجاد کنند

این فعال محیط‌ زیست با بیان اینکه مردم بومی می توانند از طریق اکوتوریسم معیشت جایگزینی برای خود ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: در صورتی که اکوتوریسم در منطقه میانکاله شکل گیرد مردم بومی هم متوجه خواهند شد که باید حیات وحش را حفظ کنند نه اینکه این سرمایه را از بین ببرند. صید و شکار اولین عامل انقراض حیوانات نیست چون زاد آوری همچنان صورت می‌گیرد. اولین و مهمترین عامل انقراض حیات وحش تخریب زیستگاه است.

سموم کشاورزی سبب آلودگی دریای خزر می‌شود

منصوری در خصوص آلودگی آب‌های رودخانه‌های استان گفت: زمانی که رودها از رشته کوه البرز به طرف دریای خزر سرازیر می‌شود، از مزارع بسیاری عبور می‌کند. بسیاری از سموم کشاورزی استفاده شده در مزارع به دریا، وارد و سبب آلودگی دریا می‌شود. همچنین به دلیل مدیریت ضعیف پسماند، فاضلاب‌های صنعتی و خانگی وارد رودخانه‌ها شده و از آنجا به دریا سرازیر می‌شود که این امر سبب از بین رفتن و انقراض بسیاری از گونه‌ها می‌شود.

کاهش تعداد فک خزری از سه میلیون به 70 هزار قلاده طی 10 سال

وی به انقراض فک خزری، اشاره و اظهار کرد: جمعیت فک خزری طی 10 سال گذشته سه میلیون قلاده بوده که با گذشت زمان و در حال حاضر تعداد آنها به 70 هزار رسیده که آلودگی دریای خزر یکی از عوامل مهم مرگ این گونه است. اگر فک خزری از بین برود روی جمعیت دیگر گونه‌ها نیز تاثیر مخربی خواهد داشت. سال گذشته یک فک خزری در درمانگاه آشوراده به دلیل آلودگی که بر روی پوست آن مشهود بود، تحت درمان قرار گرفت اما متاسفانه با وجود پیشرفت روند درمان به دلیل میزان بالای آلودگی از بین رفت.