واحد SRP پالایشگاه آبادان که از آن به عنوان عامل آلوده کننده هوای این شهر و تصادعد گاز گوگرد یاد می‌شود، روز سه شنبه به دستور دادستان آبادان تعطیل شد.

به گزارش صدای ایرانیان به نقل از ایرنا، احمد موسوی آزاد، مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان گفت: تصاعد گاز گوگرد ناشی از فعالیت پالایشگاه آبادان در روزهای گذشته موجب اذیت و آزار شهروندان شد و سلامتی مردم این شهر را به خطر انداخت.

به گفته کارشناسان، هرچند میزان انتشار این گاز در چند روز گذشته در آبادان کاهش یافته است، اما همچنان بحث و سخن درباره یافتن مقصر اصلی این پرونده گرم است.

او در ادامه افزود: استفاده‌ی این واحد از سوخت نفت کوره به جای گاز طبیعی، آلودگی هوای شهر آبادان را در هفته گذشته به همراه داشت. نیروی انتظامی نیز با دستور دادستان آبادان روز سه شنبه نسبت به پلمپ این واحد اقدام کرد.

احمد شیرعلیزاده، دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان در همین ارتباط گفت: این واحد تا زمانی که نسبت به نصب کاتالیست‌های محیط زیستی اقدام نکند، نمی‌تواند فعالیت داشته باشد.

او همچنین در تشریح روند تعطیلی واحد آلاینده پالایشگاه آبادان گفت: دو هفته‌ای‌ است که موضوع انتشار بوی نامطبوع ناشی از آلایندگی‌ها که به طور طبیعی از طریق شامه نیز قابل حس بوده، سبب بروز نارضایتی و دغدغه در میان شهروندان شده است.

شیرعلیزاده گفت: با بروز این مشکل به طور سریع جلسه‌ای در فرمانداری ویژه آبادان تشکیل شد و موضوع بررسی یافتن علل و عوامل بروز انتشار این بوی ناخوشایند در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

او در ادامه گفت: بر اساس اعلام اداره حفاظت محیط زیست بوی منتشر شده (دی اکسید گوگرد) تنها می‌توانست از طریق پالایشگاه باشد چرا که سایر صنایع موجود در منطقه تولید چنین ماده‌ای را ندارند. در این مرحله یافتن مکان و محل انتشار آلایندگی در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفت که پس از بررسی‌های انجام شده، معلوم شد که این بوی ناخوشایند از واحد SRP (واحد تولید گوگرد) است.

به گفته شیرعلیزاده طبق مواد 15 و 16 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا دستور توقف فعالیت واحد اس آر پی پالایشگاه روز گذشته صادر شد. هرچند برخی‌ ادعا می‌کنند که توقف این واحد علاوه بر گذاشتن تاثیرات نامطلوب بر روند فعالیت‌های پالایشگاه آبادان به اقتصاد مملکت نیز آسیب می‌رساند، اما باید بگوییم که اقتصاد مهم است اما نه به بهای جان و سلامت مردم.

 شیرعلیزاده درباره رفع توقف فعالیت این واحد کاتالیستی گفت  مشروط بر انجام و اتمام کار بهسازی تجهیزات و دستگاه‌ها و تائید نهایی اداره حفاظت محیط زیست حکم رفع توقیف صادر خواهد شد.