با وجود یک میلیون اسلحه شکاری مجاز در کشور آیا می‌توان به بقای حیات وحش کشور امیدوار بود؟

یک میلیون اسلحه شکاری مجاز در دست مردم است. براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود این میزان اسلحه کاهش داده شود اما این اتفاق عملیاتی نشد.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته محیط زیست) کاهش جمعیت علفخواران حیات‌وحش به ۱۱۹هزار راس بیش از هرچیز نشان از شکار بی‌رویه حیات وحش کشور دارد. این آماری است که سال گذشته مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد.

معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست با اشاره به شعب قضایی ویژه محیط‌زیست گفت: کار سنگینی برای مشارکت با قوه قضاییه انجام دادیم تا شعب قضایی ویژه محیط‌زیست که پیش از این وجود داشت دوباره فعال شوند.

رئیس اداره اجرایی شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست،  رضا فرجی، با تأکید براینکه میزان شکارهای غیرمجاز با شکارهای مجاز قابل مقایسه نیست، گفت: سال گذشته تعداد پروانه‌های صادر شده برای شکار انواع چهارپایان قابل شکار در کشور زیر ۳۰۰ پروانه بوده، درحالی‌که میزان شکار غیرمجاز چندین برابر این تعداد است.

او گفت: هنوز بخشی از جوامع محلی کشور از طریق شکار امرار معاش می‌کنند بنابراین اولین قدم برای حمایت از حیات وحش و جلب مشارکت مثبت مردم حل مشکل امرار معاش این افراد و ارائه را‌ه‌های جایگزین برای آنهاست.