یورش مجدد مجریان طرح انتقال خطوط گاز به منطقه حفاظت شده دنا و قطع شمار قابل توجهی از درختان درحالی از سر گرفته می‌شود که پنج سال پیش مجری طرح انتقال لوله گاز به دلیل قطع بلوط‌ها یک میلیارد تومان جریمه شد.

به گزارش صدای ایرانیان به نقل از مهر، مدیرتشکل زیست محیطی کانون سبز فارس گفت: با آنکه طی چند ماه گذشته محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بارها سعی کرده که از انتقال خطوط گاز در این منطقه ممانعت به عمل آورد اما با دخالت های سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست، تخریب جنگل های بلوط دنا با هدف تکمیل این جاده و عملیات لوله گذاری ازسرگرفته شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پورشیرزاد، با اظهار بی اطلاعی از قلع و قمع بلوط ها به خبرنگار مهر گفته است درصورتی که گزارش و مستنداتی درباره از سر گیری عملیات جاده کشی در منطقه حفاظت شده دنا وجود دارد به سازمان ارائه شود تا با آن برخورد جدی کنیم.

هفتم مهر سال 88 جنگل بلوط زاگرسی در ناحیه غرب منطقه حفاظت شده دنا که تحت مدیریت سازمان محیط زیست بود مورد هجوم عوامل اجرایی و پیمانکاران احداث جاده انتقال خط گاز از عسلویه به شمال و شمال‌غرب کشور قرار گرفت و طی آن حداقل 14هزار اصله درخت بلوط که عمر آنها تا 400 سال بود، قلع و قمع شد و پس از آن برای تعریض این جاده تا 50 متر، دوهزار درخت دیگر از ناب ترین درختان بلوط زاگرس مرکزی قربانی توسعه لجام گسیخته خطوط انتقال گاز شد. از سوی دیگر این فاجعه زیست محیطی علاوه بر نابودی یکی از رویشگاه های انبوه بلوط زاگرس مرکزی منجر به از بین رفتن تعادل اکولوژیکی این ناحیه و تخریب زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری از جمله دارکوب و سنجاب شد. در آن زمان اعتراض تشکل های زیست محیطی و کارشناسان و نیز انتشار اخبار مربوط به این فاجعه زیست محیطی در رسانه‌ها موجب شد تا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از گسترش تخریب جنگل های بلوط دنا ممانعت کند. رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین در جلسه هیأت دولت ضمن اعتراض به تخریب جنگل دنا، تعقیب قضایی متخلفان، ضبط و توقیف تجهیزات راهسازی و توقف عملیات خطوط انتقال گاز را خواستار شد. معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز درخصوص اعمال جرایم یک میلیارد تومانی وزارت نفت به خاطر این اقدام خبرهایی را منتشر کرد.

به گفته بهمن ایزدی، پیمانکار شرکت نفت از جنوب شرق روستای قره، واقع در مرز استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد تا روستای سیندنمک و در ادامه تا رویشگاه جنگلی دشت تلخ آب، درست از همان مسیری که احداث جاده انتقال خطوط گاز ممنوع اعلام شده بود با تعریض این جاده و ایجاد ترانشه هایی با ارتفاع حدود 50متر باز هم تخریب بخش هایی از این مناطق جنگلی را آغاز کرده اند.

او به تخلیه ضایعات ترانشه های جاده روی شیب های جنگلی شمال شرق جاده اشاره و تأکید کرد که این اقدام منجر به از بین رفتن درختان بی شماری در این منطقه شده است.