براساس بررسی کارشناسان، 50 تا 60 درصد سبزیجات، 20 تا 30 درصد کلم و گل کلم و 10 تا 20 درصد میوه‌جات و جالیزی‌ها به ضایعات تبدیل شده و جهت دفع به محیط‌های آزاد، منتقل و به اشکال مختلف تخلیه می‌شود.

به گزارش صدای ایرانیان به نقل از ایسنا، شهروز قلی‌نژاد رئیس اداره محیط زیست گفت: به دلیل واقع شدن آستارا در مرز بین المللی و فعالیت تجاری تعداد کثیری از بازرگانان در زمینه صادرات میوه و سبزیجات به کشورهای حاشیه قفقاز، آسیای میانه و حتی اروپا، تعداد زیادی کارگاه سورتینگ میوه‌جات و واحدهای سبزی پاک‌کنی بدون مجوز در این منطقه فعالیت می‌کنند.

او دامه داد: کلم، گل کلم، سبزیجات و انواع میوه به خصوص مرکبات در این کارگاه‌ها پاکسازی، بسته بندی و جهت صادرات بارگیری می‌شوند.

قلی‌نژاد با بیان اینکه این واحدها تقریباً در فصول مختلف سال به شکل مستمر فعال هستند و تعداد کثیری از شهروندان در آنها مشغول بکار شده‌اند، افزود: طی چند سال اخیر علاوه بر تعدادی سوله سرپوشیده، منازل شخصی افراد، انبارها، سالن‌ها و حتی چادرهای داربستی سرپوشیده نصب شده در شهر و روستا بدون داشتن پروانه فعالیت به این کارگاه‌ها تبدیل شده‌اند.

قلی‌نژاد، تخلیه غیراصولی نخاله‌ها و گندیده‌ها را که ناقل و حامل آفات، بیماری‌ها و حیوانات غیربومی به منطقه هستند به عنوان مهمترین مشکل پیش رو برشمرد و گفت: براساس بررسی کارشناسان، 50 تا 60 درصد سبزیجات، 20 تا 30 درصد کلم و گل کلم و 10 تا 20 درصد میوه‌جات و جالیزی‌ها به ضایعات تبدیل شده و جهت دفع به محیط‌های آزاد، منتقل و به اشکال مختلف تخلیه می‌شود.

او در ادامه گفت: اراضی پناهگاه حیات وحش، شالیزارها، حاشیه رودخانه‌ها، جالیزها و حتی اماکن عمومی و اراضی اشخاص به عنوان مکان‌هایی هستند که تلی از ضایعات در آنها رها شده‌اند. این ضایعات علاوه بر اینکه حامل آفات، سموم و بیماری‌ها هستند، انواع حیوانات از قبیل مار، عقرب، قورباغه، عنکبوت و مگس غیربومی را به شهرستان منتقل می‌کنند.

او مشکلات ایجاد شده در سال‌های گذشته همچون آلودگی شدید چند حلقه چاه آب شیرین را از دیگر مشکلات ناشی از این مسأله عنوان کرد و افزود: تاکنون با 17 مورد تخلیه ضایعات در پناهگاه حیات وحش و حاشیه تالاب استیل برخورد قضایی شده است.