سازمان خواروبار و کشاورزی ملل، به جامعه جهانی هشدار داده که ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سلامتی انسان و حیوان را به شدت تهدید می‌کند.

به گزارش صددی ایرانیان به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران:  سازمان دامپزشکی کل کشور طی نامه ای از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست نمود به دلیل مشاهده آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورها به خصوص کشور روسیه و احتمال شیوع این بیماری در ایران همزمان با شروع فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان به کشور از هرگونه شکار و صید پرندگان وحشی مهاجر را ممنوع اعلام کند.

در پاسخ به نامه دکتر خلج، ریاست سازمان دامپزشکی کشور، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی نامه ای در تاریخ ۹۳/۹/۱۱ به ادارات کل حفاظت محیط زیست کشور ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجر آبزی را اعلام نمود.

بر اساس گزارش فائو این بیماری در ابتدای ابتلا علائم خاصی ندارد و به این دلیل مقابله با آن بسیار سخت است.

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیش از این در سال ۸۹ و سال ۹۰ در کشور ما اتفاق افتاد که سازمان دامپزشکی با اقدامات گسترده و معدوم‌سازی پرندگان آلوده موفق به کنترل بیماری شد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بندرانزلی گفت: بر اساس گزارشات دریافتی از وقوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سایر کشورها، توجه به عوامل مستعد کننده بروز بیماریهای تنفسی و اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

دکتر نوید صفرزاده گفت:  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بعنوان یکی از بیماری های خطرناک مشترک انسان و دام در ماکیان، بوقلمون و سایر پرندگان عفونت‌زا بوده و این بیماری قابل سرایت به سایر حیوانات و انسان است.

او گفت: تالاب انزلی به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های ویژه جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر از نقاط مختلف جهان از نقاط با ریسک بالا در شمال کشور است که می بایست از این منظر بسیار هوشیار و برای مقابله با این بیماری از هر لحاظ در آمادگی کامل بود.

او گفت: در جریان این مانور یک فلامینگوی زخمی مشاهده و بلافاصله توسط محیط‌بانان حفاظت محیط زیست بندرانزلی به ایستگاه محیط‌بانی واقع در تالاب بندرانزلی انتقال یافته و توسط تیم‌های دامپزشکی مورد مداوا قرار گرفت.