به همت شهرداری مریوان، مجسمه «کاک احمد عزیزی»، شکارچی نادمی که به اصرار دختر کوچکش شکار را ترک کرد و با شکستن تفنگش سونامی تفنگ کشان را در کشور راه انداخت در پارک ۲۶ گلان این شهر نصب شد.

به گزارش صدای ایرانیان به نقل از دیده‌بان حقوق حیوانات در یک سال گذشته رخدادهایی در حیطه تنوع زیستی و حیات وحش رخ داده که منجر به نفوذ قابل توجه مباحث مرتبط با زیستمندان و محیط زیست به رسانه ها و گروه های مردمی شده است. حذف نمادهای مبلغ شکار و تلاش برای نصب مجسمه‌های با محتوای ضد شکار نمونه جذابی از این اتفاقات است. در همین ارتباط تا کنون دو تندیس شکار در شهرهای ایران برداشته شده است.

شکارچی تواب در مریوان نصب شد

به همت شهرداری مریوان، مجسمه «کاک احمد عزیزی»، شکارچی نادمی که به اصرار دختر کوچکش شکار را ترک کرد و با شکستن تفنگش سونامی تفنگ کشان را در کشور راه انداخت در پارک ۲۶ گلان این شهر نصب شد.

بر پایه این مجسمه با دعوت از تفنگ به دستان برای شکستن تفگ های شکاریشان نوشته شده: «برای احیای طبیعت و بقای جانداران وحشی بیایید قامت اسلحه شکاری را خمیده نماییم.»

یلدا، دختر خردسال کاک احمد که با اصرارش باعث شده بود تا احمد عزیزی از کشتن حیوانات توبه کند، به عنوان باعث و بانی جنبش تفنگ‌کشان در کشور نشان خرس قهوه ای ویژه فعالان حقوق حیوانات را در بخش زیر ۱۸ سال از آن خود کرد.

 تندیس شکارچی از میدان سوسنگرد پایین کشیده شد

پس از گذشت بیش از یک سال پیگیری فعالان محیط زیست و تور لیدرهای بومگردی سوسنگرد در استان خوزستان برای حذف نماد کشتار از این شهر سرانجام در آبان‌ماه سال جاری تندیس شکارچی که در حال شلیک به دو پرنده در حال پرواز بود، برچیده شد.

سیاهکل تندیس شکار خود را برداشت

پس از برچیده شدن تندیس شکارچی از میدانی در سوسنگرد و با گذشت بیش از  یک سال از فعالین محیط زیست و قول سید محمد مجابی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت حفاظت محیط زیست برای حذف سه تندیش شکار از سه شهر مختلف، رئیس حفاظت محیط زیست سیاهکل نیز از شهردار سیاهکل خواسته بود تا نسبت به حذف تندیس شکارچی از میدان دیلمان این شهر اقدام کرده و آن را با تندیس یک پلنگ که از گربه‌سانان با اهمیت و در خطر انقراض منطقه است جایگزین کند.

اشاعه فرهنگ محیط زیستی و تلاش برای نهادینه کردن حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری از دلایل این درخواست عنوان شد.

پیرو این در خواست و با اقدام ارزشمند شهردار سیاهکل، دومین تندیس شکارچی در کشور از میدان دیلمان حذف شد و این مجسمه که سال‌ها به عنوان نماد شکار و شکارچی در میدان دیلمان سیاهکل خودنمایی می‌کرد از این میدان خداحافظی کرد.

و اما تندیس شکار در فومن همچنان پابرجاست

….

تندیس شکارچی نادم در مشهد

المان قدیمی میدان ۱۵ خرداد مشهد در شهریورماه سال جاری جای خود را به مجسمه‌ای زیبا و با معنی داد. یک شکارگر رو به حرم امام هشتم شیعیان به نشانه سلام دست بر سینه و در دست چپش کمانی افتاده اشاره به ترک شکار دارد. دو قاب که پیکر این شکارچی را احاطه کرده‌اند، نشانی از پرواز و پاک شدن این فرد است. ایده ساخت این مجسمه به داستان حمایت امام هشتم از آهوی بچه‌دار در برابر شکارگرش اشاره دارد.