استاندار گیلان تولید روزانه‌ی زباله‌ در 5 سال آینده را میزان 4000 هزار تن پیش بینی کرده است.

به گزارش صدای ایرانیان به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی با بیان اینکه روزانه بیش از 2000 تن زباله در گیلان تولید می‌شود، گفت: روزانه 600 تا 800 تن زباله در سطح روستاها و بیش از 1400 تن زباله شهری در سطح استان تولید می‌شود. تنها شهرداری رشت روزانه 600 تا 800 تن زباله در سطح شهر جمع آوری می‌کند.

نجفی در ادامه افزود: بخش بیشتری از اعتبارات شهرداری‌های استان صرف جمع‌آوری و دفن زباله می‌شود در حالیکه این اعتبارات می‌توانست صرف عمران شهری شود. اگر تولید زباله در گیلان به همین روند ادامه یابد تا پنج سال آینده تولید زباله روزانه استان به 4000 تن خواهد رسید.

استاندار گیلان با بیان اینکه فرایند دفن زباله در جایگاه سراوان بهبود یافته است،‌ تصریح کرد:‌ نفوذ شیرابه‌های زباله به منابع آبهای زیرزمینی و یا ورود شیرابه‌ها به تالاب انزلی به شدت گذشته نیست و مقدارش بگونه ای نیست که نگران کننده باشد.

ایشان با اشاره به ساماندهی جایگاه زباله سراوان ادامه داد: پس از هر بار ریخته شدن زباله‌ها در منطقه دفن زباله، خاک ریزی و شن ریزی در آن منطقه انجام می‌شود. در پی این اقدام بوی تعفن حاصل از دفن نامناسب زباله‌ها به حداقل رسیده است ولی هنوز نمی‌توان در این جایگاه به راحتی تنفس کرد.

در همین رابطه مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، زباله را به عنوان مهم‌ترین معضل زیست محیطی گیلان یاد کرد و گفت: دفن، تولید کمپوست و سوزاندن زباله برای تولید برق 3 روش مهمی است که درکشورمان برای دفع و ساماندهی زباله ها اعمال می شود.

به گفته محمدرضا برجی از بین شیوه های مدیریت پسماند زباله، تاکنون دفن و تولید کمپوست در استان کاربردی شده که البته تجربه‌های موفقی نبوده است.

به گفته برجی، روزانه 2 هزار تن زباله درگیلان تولید می‌شود که فقط 50 درصد آن جمع آوری و دفن شده و بقیه در طبیعت رها می‌شود.