افزون بر 10 هزار قطعه ماهی و انواع مختلفی از آبزیان به علت شرایط سخت زیستی در استان آذربایجان غربی تلف شدند.

به گزارش صدای ایرانیان و به نقل از اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، حسن عباس نژاد، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست اذربایجان غربی گفت: به دنبال آلودگی رودخانه زرینه رود و سخت‌تر شدن شرایط زیستی، تعدادی از آبزیان رودخانه یاد شده از جمله ماهی‌ها تلف شدند.

او با اشاره به قرار گرفتن کارخانه قند میاندوآب در مسیر زرینه رود تأکید کرد: نمونه‌برداری‌های لازم از این رودخانه و از پساب خروجی کارخانه قند با سابقه‌ای که قبلا در این موارد وجود داشته انجام شده است.

حسن عباس‌نژاد در ادامه افزود: با مشخص شدن نتایج آزمایش‌ها و به محض دریافت نتایج نمونه‌برداری و مشخص شدن عامل یا عاملان آلودگی رودخانه و تلفات آبزیان برخورد جدی و قانونی با عوامل دخیل انجام خواهد شد.

عباس‌نژاد یکی از راهکارهای رفع آلودگی زرینه رود را تغییر محل و انتقال کارخانه یاد شده به یک منطقه دیگر از شهر عنوان کرد و گفت: لاشه‌های ماهی‌های تلف شده نیز با کمک و همکاری جوامع محلی و تشکل‌های زیست محیطی از سطح رودخانه جمع آوری شدند.

رودخانه زرینه‌رود (جغاتو) نام رودی است در شمال غربی ایران که در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد. این رودخانه با طول 230 کیلومتر طولانی‌ترین رود استان است که طول شهرستان شاهین‌دژ و میاندوآب را طی کرده و  به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

سرچشمه‌ی این رود از کوه‌های «چهل‌چشمه» در شهرستان سقز استان کردستان است.