میانگین بارش‌های امسال در ایران کمتر از سال‌های اخیر است. اکنون خشکسالی چهره خود را در حاشیه دریای خزر در شمال ایران و جنگل‌های اطراف آن نیز نشان داده است.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته محیط زیست) به نقل از ایلنا؛ فرهنگ قصریانی، مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه میانگین بارش‌ها امسال در کشور کمتر از سال‌های گذشته است، گفت: خشکسالی امسال حتی در ناحیه خزر هم خود را نشان داده است.

به گفته قصریانی «هنوز آمار ثبت شده‌ای در خصوص میزان خشکسالی در کشور نداریم، زیرا ممکن است که تا پایان سال باز هم بارندگی‌هایی انجام شود، بنابراین در پایان سال میزان آن مشخص خواهد شد.»

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق افزود: «خشکسالی امسال در اغلب نقاط کشور حتی ناحیه خزری هم خودش را نشان داده است، اما بیشتر از دیگر مناطق، خشکسالی در شرق و جنوب شرق کشور یعنی خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان نمایان و بسیار شدید‌تر از بخش‌های دیگر است.»

قصریانی با بیان اینکه تا کنون بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط در اثر خشکسالی از بین رفته‌اند، گفت: «هرچند گفته می‌شود که بیماری‌های مختلف مانند بیماری «ذغالی»، وجود برخی حشرات، احداث جاده، خطوط انتقال و شهرک‌های مسکونی، آلودگی‌ها و پسماند‌ها در بروز این بحران نقش داشته‌اند، اما به نظر می‌آید که عامل اصلی از بین رفتن جنگل‌های بلوط، خشکسالی باشد».

در همین رابطه او اضافه کرد: باید توجه داشت که این منطقه بیش از ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند و زندگی بخش عظیمی از مردم عشایر، روستا هاو شهرها نیز به این جنگل‌ها وابسته است، بنابراین در حال حاضر ما برنامه‌های خود را بر این منطقه متمرکز کرده‌ایم.

به گفته قصریانی «در حال حاضر به غیر از جنگل‌های بلوط غرب بسیاری از مراتع و بیشه‌زار‌ها در استان‌های فارس، بوشهر و.. نیز در حال خشک شدن در سطوح مختلف هستند.»