یک مقام مسئول در وزارت نیرو از استقرار طرح حسابداری ملی آب و امکان مطالعات در بخش‌های شرب، کشاورزی، خدمات و صنعت خبر داد.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته محیط زیست) به نقل از مهر، سيدمجتبي رضوي‌نبوی با تاکید بر اهمیت پرداختن به بحث بهره‌وری منابع آب در شرایط کنونی کشور گفت: موضوع استقرار حسابداری ملی آب در جهان عمر 20 ساله دارد و 44 کشور جهان در مراحل مختلف استقرار این نظام هستند؛ در ایران هم تلاش‌هایی آغاز شده تا بحث حسابداری ملی آب در سطح کشور نهادینه شود.

این مقام مسوول در وزارت نیرو با تاکید بر استقرار طرح حسابداری ملی آب در کشور گفت: حسابداری ملی آب چارچوب مفهومی برای سازماندهی اطلاعات اقتصادی، هیدرولوژیکی و اجتماعی به روشی سازگار و منسجم برای تجزیه و تحلیل سیاست‌های مرتبط با بخش آب و اثر آب در اقتصاد ملی است؛ به‌ عبارتی هدف این سامانه مدیریت منابع آب در سطح حوضه، استان و کشور به‌ صورت کارا، منصفانه و سازگار با محیط زیست به‌ منظور رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.

او با تاکید بر لزوم استفاده از تجربه‌های جهانی برای استقرار این نظام در کشور ادامه داد: هدف اساسی پیاده‌ سازی حسابداری ملی آب، مدیریت منابع آب در حوضه است به‌ طوری که منابع آب موجود از نظر کیفیت و کمیت در نظر گرفته شده و موضوع اقتصاد آب نیز در این بخش اعمال شود و اینکه کارکرد منابع آب در اقتصاد کشور تعریف شود.

رضوی با بیان اینکه در زمان حاضر اطلاعات آب کشورها در سامانه‌های سنتی براساس بیلان منابع و مصارف جمع‌آوری می‌شود تاکید کرد: این نوع نگاه که فقط به بُعد هیدرولوژیکی آب توجه شود و تاثیر دیگر عوامل موثر بر آب نظیر عوامل اقتصادی و اجتماعی مغفول بماند، موجب بی‌توجهی به دیگر بخش‌های تاثیرگذار در موضوع آب می‌شود و در این وضعیت امکان مدیریت یکپارچه منابع آب میسر نخواهد بود.