معاون امور فرهنگی و اجتماعی مدیر شهری جنوب غرب تهران گفت: ساختمان جدید مرکز خدمات اجتماعی و رفاهی جنوب غرب تهران و مرکز ساماندهی و حمایت از کودکان کار افتتاح شد.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته کودکان و نوجوان)؛ به گفته رحمان سیفی «مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مرکز خدمات اجتماعی و رفاهی جنوب غرب تهران و مرکز ساماندهی و حمایت از کودکان کار و خیابان با حضور مدیران شهری و مسوولان سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی برگزار شد.»

معاون امور فرهنگی و اجتماعی مدیر شهری جنوب غرب تهران محورهای فعالیت مرکز خدمات اجتماعی و رفاهی را شامل کارآفرینی، آسیب‌های اجتماعی، مشارکت‌های اجتماعی، ساماندهی کارگران فصلی، هبه، مشاوره و تجهیز کلاس‌های آموزشی دانست.

وی در رابطه با محورهای فعالیت مرکز ساماندهی و حمایت از کودکان کار و خیابان (مرکز پرتو) گفت: شناسایی کودکان کار و در معرض آسیب‌های اجتماعی، ارائه آموزش‌های پایه (سواد خواندن، نوشتن و محاسبه)، ایجاد بانک اطلاعاتی از کودکان کار، تشکیل پرونده‌های اجتماعی برای کودکان در معرض آسیب، ارائه خدمات آموزش اجتماعی، روان‌شناسی، مددکاری اجتماعی و خدمات درمانی برای کودکان کار و … در نظر گرفته شده است.

پیشتر نیز مسعود خسروی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 5 با اشاره به افتتاح مرکز پرتو، مدرسه کودکان کار گفته بود که این مرکز به عنوان مدرسه‌ی ویژه کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب شهر تهران است که با حضور 218 دانش آموز آغاز به کار کرده است. به گفته او در این مدرسه برای این افراد امکانات آموزشی مانند آموزش و پرورش زبان انگلیسی و کامپیوتر تعیین شده است.

همچنین توانمندسازی حرفه‌ای، ارائه مشاوره تخصصی کودکان و خانواده و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه مادران از جمله برنامه‌های این مرکز آموزشی عنوان شد.

پیش از آن نیز مسعود خسروی اعلام کرده بود بنا به سیاست‌های مدیریت شهری در ارتقا سلامت جامعه، طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی با هدف حرکت در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا شده است.

به گفته این مقام مسوول این افراد علاوه بر مسائل و مشکلات اجتماعی چهره شهر را نیز مخدوش و نامناسب می‌کنند و بر همین بر همین اساس کودکان کار و خیابانی پس از شناسایی جمع‌آوری جهت ساماندهی تحت پوشش برنامه‌های حمایتی، مهارت‌آموزی، بهداشتی و پزشکی قرار گرفتند.

خسروی تعداد کودکان کار و خیابانی را که شناسایی شده بودند 250 نفر اعلام کرده بود که در محله کن 220 نفر از آنها تحت آموزش قرار گرفته بودند.

در همین ارتباط همچنین قائم‌مقام شهردار منطقه 20 تهران اوایل مهرماه امسال از افتتاح اولین مدرسه کودکان کار و خیابان شهر تهران در این منطقه جنوبی خبر داد.

به باور بسیاری از فعالان حقوق کودک هرچند خبر افتتاح مرکز ساماندهی و حمایت از کودکان کار می‌تواند گام موثری در کاهش درد و رنج این کودکان باشد اما همواره  در سال‌های اخیر شاهد اجرا نشدن و یا به سامان نرسیدن آنها بوده‌ایم. به نظر این فعالین همکاری سازمان‌های دولتی و تقویت سمن‌ها در این زمینه یکی از بهترین راه‌کارها برای کاهش تعداد کودکان خیابان و کار است.