صدای ایرانیان (کمیته کودک و نوجوان)؛ به نقل از گزارشی در روزنامه شهرآرای مشهد روز گذشته چندین نامه و استشهاد در فضای مجازی از سوی جمعی از مربیان و حامیان یک موسسه نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست یا در اصطلاح «خانه فرزندان» در مشهد منتشر شد که در آن ها ادعای سوء استفاده مالی و کودک آزاری توسط مسئولان فعلی موسسه مطرح شده بود. ضمیمه این نامه ها، تقاضای انعکاس خبری این سوء استفاده بود.

این افراد که مجموعه ای از نامه نگاری‌های خود را به مسئولان استانی در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بودند، به سکوت مدیران استان نسبت به این پرونده کودک آزاری در یک سال گذشته گلایه کرده و خواستار برخورد جدی با متخلفان در این موسسه خیریه شده بودند.

این اسناد حاوی شهادت‌هایی بود که گفته می‌شد از سوی مربیان سابق این موسسه، نگاشته شده‌اند و جالب این بود که در پای بعضی از این اسناد، مهر دبیرخانه استانداری هم درج شده بود. در این شهادت نامه ها به صراحت، مواردی نظیر سوزاندن دست کودکان، تعرض،حبس و گرسنگی دادن به آن ها و بهره کشی مورد اشاره قرار گرفته بود.

در پای این نامه‌ها که از سوی افرادی منتشر شده بود که خود را حامی و مربیان این موسسه خیریه معرفی کرده اند؛ مُهر یکی از دفاتر اسناد رسمی مشهد نیز وجود داشت که این اسناد را برابر با اصل کرده بود.
اما در بخش دیگری از اسناد منتشر شده هم نامه ای خطاب به علیرضا رشیدیان استاندار استان خراسان رضوی وجود دارد که ظاهرا از سوی تعدادی از خیریان و حامیان این موسسه تنظیم شده است و در آن مشروح تخلفات این موسسه مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخشی از این نامه آماده است: «با توجه به مشخص‌شدن مواردی از کودک آزاری در این موسسه خیریه و همچنین بروز تخلفاتی مانند سندسازی، استفاده از اقوام در هیئت مدیره، ثبت‌نشدن کمک‌های دریافتی از خیران در دفاتر، اخراج تعدادی از مربیان و… شهادت ١١ تن از حامیان و مربیان اخراج شده و سه تن از موسسان را به بازرسی بهزیستی و مسئول شبانه‌روزی ارسال کردیم؛ اما متاسفانه تا ماه گذشته هیچ پاسخی دریافت نشد و مشخص شد که پرونده به رویت مدیرکل بهزیستی نرسیده است و او از بیشتر این موارد بی‌اطلاع می‌باشد. از سوی دیگر، مسئولان این موسسه با پولی که به برخی داده اند، توانسته اند این پرونده را در بهزیستی مسکوت نگه دارند.»

یکی دیگر از نامه‌هایی که در فضای مجازی منتشر شد، خطاب به فخر موحد مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی بود که در آن تخلفات مالی این موسسه مورد تاکید قرار گرفته بود.

یکی از مربیان سابق این موسسه به عنوان یکی از امضا کنندگان این اسناد، به ما می‌گوید: من تمام آن چیزی را که در مدت اشتغالم در این موسسه مشاهده کردم، در متن شهادت نامه خود منعکس نمودم و هیچ ترسی ندارم چون آنچه نوشتم، دروغ نیست.

سراغ سیدکمال‌الدین حسینی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی رفتیم و او ضمن تایید شکایت های مطرح شده، پاسخ شفاف تر به این موارد را حواله مدیرکل بهزیستی استان خراسان‌رضوی کرد و گفت: ما برای این موضوع روز یکشنبه جلسه گذاشتیم و موارد را در چهار محور باخانم شکیب مطرح کردیم . با توجه به اینکه بهزیستی در این حوزه مسئول است؛ مقرر شد تا اطلاع‌رسانی‌ هم از سوی مدیرکل بهزیستی استان صورت گیرد.

کودک آزاری موسسه اثبات نشد

اما مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در گفتگو با ما و در پاسخ اتهامات مطرح شده در اسنادی که دیروز منتشر شد، گفت: یکسری اختلافات در هیئت‌امنا ایجاد شد و در پی آن گزارش‌هایی به دست ما رسید در خصوص مواردی از کودک آزاری و بهزیستی هم موضوع را دقیق و کامل بررسی کرد که نهایتا هیچ مورد کودک‌آزاری در این موسسه خیریه ثابت نشد.

تهمینه شکیب در ادامه اظهار داشت: این موضوع دارای دو بُعد است، بُعد اول مربوط به موسسه خیریه و بُعد دوم خانه فرزندان می‌شود که شامل خانه دختران و پسران است که در این حوزه هیچ موردی از کودک آزاری ثابت نشد. ما چند ماهی این موارد را پیگیری کردیم و با مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری نیز در ارتباط بودیم و از آنجایی که این پرونده و اتهامات مطرح شده در آن مربوط به حوزه تخصصی ماست، قرار شد بهزیستی پاسخگو باشد.

حامیان نباید وارد مرکز شوند

شکیب با تاکید بر اینکه موردی از کودک آزاری به اثبات نرسیده، به صراحت این موضوع را تکذیب کرد.

او درباره گلایه‌های حامیان بیان کرد: طبق قوانین بهزیستی کسی که حامی است نباید وارد خانه فرزندان شوند، هرچند نامه‌هایی که خیران هم در این ارتباط نوشته بودند، مورد بررسی قرار گرفت و اثبات نشد.
مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در خصوص دیگر اتهامات مانند رشوه به پرسنل بهزیستی برای مسکوت ماندن پرونده، استفاده از کودکان برای انجام امور خانه‌های شخصی این افراد و همچنین فروش ملک موقفه این موسسه توسط گردانندگان آن ، گفت: به هیچ وجه درست نیست، ده‌ها تیم در سطوح کارشناسی، دفتر ارزیابی و معاونان تخصصی موضوع را بررسی کردند و حتی خود من هم به عنوان مدیرکل این پرونده را مورد توجه قرار دادم.

کسی که حامی باشد خواهان برهم زدن آرامش کودکان نیست

شکیب درباره وضعیت این موسسه و مجوز آن گفت: این مرکز، اول مجوز خیریه دریافت کرد و در ادامه فعالیت خود، مجوز «خانه فرزندان» به آن داده شد که هم‌اکنون ٣٥ کودک زیرمجموعه این موسسه بوده و از آن ها نگهداری صورت می‌گیرد.

ماجرای انتشار گسترده اسناد علیه اقدامات خلاف قانون این موسسه در فضای مجازی را پیش کشیدیم که او در پاسخ عنوان کرد: ما این نامه‌ها و اسناد را بررسی خواهیم کرد.

گزارشی برای فضای مالی و هیئت‌مدیره دریافت کردیم

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان رضوی هم در گفتگو با ما ضمن اظهار بی‌اطلاعی نسبت به انتشار این نامه‌ها و اسناد در فضای مجازی بیان کرد: گزارشی چند ماه قبل درباره مشکلات مالی و تغییر هیئت‌مدیره این موسسه خیریه و مرکز نگهداری کودکان یا در اصطلاح «خانه فرزندان» به ما رسید و در بررسی‌هایی که داشتیم مشخص شد که مدت تصدی هیئت مدیره به اتمام رسیده و باید تجدید انتخابات صورت گیرد. همچنین در بحث اتهامات مالی هم بهزیستی موظف شد تا موضوع را بررسی کند.

ناصر فخرموحد افزود: در بررسی،  به این جمع‌بندی رسیدیم که آن موسسه باید امور مالی خود را سامان‌دهی کند و اتمام تصدی هیئت‌مدیره هم موضوع دیگری بود که به تایید مدیرکل بهزیستی استان رسید.
او همچنین قول داد، دیگر اسناد منتشره را نیز بررسی و در صورت لزوم در خصوص آن ها اقدام کند.