در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی گل نرگس بهبهان از لوح ثبت ملی گل نرگس رونمایی شد.

به گراش صدای ایرانیان (کمیته محیط زیست) به نقل از ایسنا؛ در مراسم اختتامیه ملی گل نرگس با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، نرگس‌زارهای بهبهان روز جمعه (سوم بهمن 93) ثبت ملی شد.

شهرستان بهبهان با داشتن نرگس‌زارهای متعدد یکی از قطب‌های گردشگری در منطقه است که هر ساله در فصل زمستان شاهد گردشگران متعدد داخلی و خارجی برای بازدید از این نرگس‌زارها است.

انبوه گل نرگس در بهبهان به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آنها به مشام هر رهگذری می‌رسد.

شهرستان بهبهان دارای ترکیب جمعیتی لُر و عرب با بیش از 100 هزار نفر جمعیت در شرق استان خوزستان قرار گرفته است.

یکی از آسیب‌هایی که در چند سال گذشته به این مزارع وارد شده است تبدیل این مناطق به محلی برای کشت گندم بوده است. پیشتر در این ارتباط رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان می‌گوید: این رخداد تلخ بدون کنترل و بی رویه پیش می رود تا اینکه در گوشه ای از تاریخ، مساحت این نرگس زارها از ۷۰۰ هکتار که به صورت طبیعی در مراتع وجود داشت به تنها ۳۰ هکتار تقلیل می یابد. گل نرگس علاوه بر مزایای اقتصادی به لحاظ فنی نیز از بسیاری محصولات کشاورزی دیگر برتر است و مهمترین برتری آن کاشت تنها یک بار گل و برداشت سالانه آن بدون داشت است. البته عدم نیاز به آبیاری و تنها اتکا به آب باران و در واقع عدم نیاز به نگهداری، برتری دیگری است که خود به تنهایی می تواند عاملی برای رقابت این محصول با گندم باشد.

این گل در جشنواره گل هلند(سال ۱۹۹۲ میلادی) رتبه نخست را به خود اختصاص داد. در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاکنون از خاستگاه آن ( دشت‌های بهبهان ) اطلاعات کافی منتشر نشده است.

گل‌دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد.