وجود صندلی ایمنی کودک در خودرو می‌تواند این تعداد مرگ و میر رابه نصف کاهش دهد.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته کودک و نوجوان) و به نقل از سلامت نیوز، ایسنا نوشت: نشست خبری چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها و دومین گردهمایی بین‌المللی «نوروتروما» در بیمارستان فوق تخصصی خاتم الانبیا برگزار شد.

دکتر پیرحسین کولیوند، مدیر بیمارستان خاتم الانیبا گفت: این گردهمایی با همکاری بنیاد ایثارگران، بیمارستان خاتم الانبیا، جمعیت هلال احمر، پلیس راهور و … برگزار می‌شود. در این کنگره از بیست صاحب نظر بین‌المللی در این حوزه که مهم‌ترین آنها پروفسور آندرومس جراح مغز و اعصاب و رئیس نوروتروما اروپا از کشور هلند است، دعوت کرده‌ایم.

او افزود: در ایران پس از جنگ بیشترین مشکلات تروما در اثر حوادث جاده‌ای اتفاق می‌افتد؛ به طوری که در هر ساعت سه نفر جان خود را از دست می‌دهند. میانگین سنی آنها نیز تفریبا بین 18 تا 49 سال است. به همین علت است که بیمارستان‌ها نباید تنها در بحث درمان فعال باشند، بلکه باید در بحث پیشگیری و آموزش همگانی نیز وارد شوند و آن را جدی بگیرند. علت برگزاری این گردهمایی‌ها نیز در واقع پیشگیری آموزش همگانی و کاهش آسیب‌هاست.

کولیوند ادامه داد: ما در کشور آنگونه که باید تیم تخصصی تروما نداریم. البته در سال 63 مجلس قانونی را بر این مبنا مطرح و تصویب کرد اما به درستی اجرایی نشد. البته در شهرهای مختلف تیم‌های تخصصی تروما وجود دارند ولی آنگونه که باید به صورت شبکه‌ای تخصصی نیستند.

رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ع) با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: خسارت اقتصادی که سالیانه حوادث جاده‌ای و آسیب‌های مغزی و نخاعی بر جامعه وارد می‌کنند، حدودا 170میلیارد تومان برآورد شده است. ما با برگزاری این همایش‌ها درصدد کاهش آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و پیشگیری از اتلاف منابع انسانی هستیم.

او محورهای این کنگره را اینگونه بیان کرد: در این گردهمایی به بررسی علل بروز تصادفات و آمار آن در کشور، راه‌های پیشگیری از تصادفات، درمان بیماری‌های عصبی و روانشناختی پس از تروما و راه‌های بازتوانی پس از ضربه پرداخته خواهد شد.

در ادامه پروفسور علی گرجی، مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا درباره پیام این گردهمایی گفت: ما در این کنگره سعی بر برقراری ارتباطی درست میان سیستم پزشکی کشور با تصادفات راهی هستیم. معتقدیم که سیستم پزشکی باید حداقل پنجاه درصد در این موضوع سهم داشته باشد و حضور خود را مهم و موثر بداند.

گرجی همچنین با اشاره به مرگ سالانه حدود 4 هزار کودک زیر 12 سال در تصادفات کشور افزود: وجود صندلی ایمنی کودک در خودرو می‌تواند این تعداد مرگ و میر رابه نصف کاهش دهد. اگر از گردهمایی سال گذشته که در آن بحث صندلی ایمنی کودک مطرح شد، تاکنون این موضوع به صورت قانون در ‌آمده بود، جان حدود 4 هزار کودک در تصادفات کشور حفظ می‌شد.

او در عین حال عدم آگاهی مردم از فلسفه خطوط روی آسفالت خیابان‌ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا کف خیابان‌ها خط‌کشی می‌شود؟ اگر روی فرهنگ‌سازی برای خطوط راهنمایی و رانندگی کار کنیم می‌توانیم تعداد مجروحان و کشته‌های تصادفات را کاهش دهیم.

او درباره اهداف این گردهایی ادامه داد: ما دنبال اهداف بزرگ و پیچیده نیستیم. ما هدف این کنگره را شناخت و رعایت خطوط سفید و خطوط عابر پیاده گذاشته ایم. اگر همین موضوع برای جامعه و مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شود ما به هدف خودمان نزدیک می‌شویم. هرسال این کنگره در این تاریخ برگزار می‌شود زیرا ما بیشترین تصادفات و آسیب‌های جاده‌ای را در تعطیلات نوروز داریم. این گردهمایی را برگزار می‌کنیم که از قبل خبر دهیم که چند خانواده ممکن است امسال داغدار یا آسیب دیده باشند.

در ادامه پروفسور گرجی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نقش خودروسازان در این باره گفت: ما کتابی مبنی بر استانداردهای خودروها نوشته‌ایم و بزودی به چاپ خواهد رسید. علاوه بر عامل انسانی خودروسازان و وزارت راه نیز اهمیت زیادی دارند. البته در این گردهمایی‌ها از این گروه‌ها هم دعوت کردیم ولی متاسفانه نتوانستند شرکت کنند.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا در پایان اضافه کرد: مردم باید سطح آگاهی خود را بالا ببرند و نسبت به خود و امنیت خود آگاه باشند.

گفتنی است؛ چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه‌ها و دومین گردهمایی بین‌المللی نروتروما از 29 بهمن تا یک اسفند در تهران برگزار می‌شود.