مدیرعامل جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی درباره اعتیاد کودکان گفت: امکان ترک اعتیاد در کودکان بیش از بزرگسالان است.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته کودک و نوجوان) و به نقل از ایلنا، زهرا رحیمی در سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل‌خیز که بعد از ظهر امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه کودکان بی دفاع‌ترین قشر جامعه هستند و در حال حاضر اعتیاد از بزرگترین معضلات جامعه است، گفت: تلفیق اعتیاد و کودکان مساله‌ای بغرنج برای جامعه است که تبعات زیادی در جامعه دارد و می‌توان گفت این معضل برای فعالان اجتماعی نقاط کور بسیاری دارد.

او خاطرنشان کرد: این موضوع که در رسانه‌ها نیز صحبت از اعتیاد کودکان و ضرورت حل این مشکل می‌شود بیانگر آن است که خبر به بالا رسیده و لزوم چاره‌اندیشی نسبت به این موضوع مشخص شده و قضیه ابعاد پایینی ندارد.

رحیمی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما چنان است که می‌گذاریم یک معضل به حد انفجار برسد بعد آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم بنابراین همواره در حال شگفت‌زده شدن هستیم.

او عنوان کرد: در طی چند هفته ده‌ها کودک مبتلا به اعتیاد را شناسایی کردیم چنان که در شهرستان بیرجند بیش از 70 تا 80 مورد کودک معتاد شناسایی شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت امداد مردمی دانشجویی امام علی با بیان اینکه اعتیاد کودکان دو بعد دارد افزود: یکی آنکه کودکان که آینده‌سازان کشور هستند با ابتلا به اعتیاد نمی‌توانند نقشی در آینده کشور داشته باشند و مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کنند و دیگر آنکه بسیاری از کودکان مبتلا به اعتیاد اختیاری در انتخاب مصرف مواد مخدر نداشتند.

رحیمی در ادامه افزود: بسیاری از کودکان معتاد به دنیا می‌آیند و بسیاری از آنان از کم و کیف ماده مصرفی خود و این موضوع که مصرف این مواد به اعتیاد منجر می‌شود خبر ندارند و به لحظه‌ای خوش بودن در وانفسای زندگی خود قانع هستند.

او عنوان کرد: بر اساس نظر متخصصین امکان ترک اعتیاد در کودکان به دلیل شرایط فیزیلوژیکی خاص آنان بیش از بزرگسالان است و با اتخاذ ساز و کارهای مناسب می‌توانیم موفقیت‌های زیادی در این حوزه به دست آوریم. مدیرعامل جمعیت امام علی تاکید کرد: مسائل اجتماعی نیازمند نگرش از بالا به ابعاد مساله هستند و نگاه دلسوزانه به این دست مشکلات بسیار مهم است.

رحیمی با بیان اینکه بسیاری از عوامل دست به دست هم می‌دهند تا اعتیاد در کودک شکل بگیرد خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما به طور معمول برای پیشگیری برنامه‌ریزی و بودجه‌گذاری نمی‌شود به همین دلیل نتایج مورد نیاز را به دست نمی‌آوریم. او در پایان گفت: امیدواریم صدای این سمینار به گوش تصمیم‌گیرندگان برسد.