انتشار خبری از سوی وزارت بهداشت در مورد تولد نوزادان ایرانی مبتلا به ایدز در هفته گذشته چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت.  شايد تلخ‌ترين خبری كه‌ در همايش مقابله با ويروس اچ‌آی‌وی اعلام شد، مربوط به تولد نوزادان ايرانی مبتلا به ايدز بود كه از آن به‌عنوان نگرانی وقوع موج سوم ياد می‌كند

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته کودک و نوجوان) به نقل از همشهری؛ چند روز پس از اعلام اين خبر، عباس صداقت، ریيس اداره كنترل و مبارزه با ايدز و بيماريی‌‌های آميزشی وزارت بهداشت گفت: 5 /1 درصد از 28هزارو600 نفر موارد اچ‌آی‌وی، مربوط به نوزادان مبتلا به اچ‌آی‌وی از مادر است.

یه گفته عباس صداقت اگر اطلاع‌رسانی خوبی نشود، زنان بارداری كه از ابتلای خود بی‌اطلاع هستند با تولد نوزاد مبتلا به اچ‌آی‌وی روبرو خواهند شد كه اين مسئله عوارض جبران ناپذير بسياری به ‌دنبال خواهد داشت. وقتي مراقبت‌های لازم برای زنانی كه باردار و مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند نباشد، احتمال دارد از هر دو زن مبتلا به اچ‌آی‌وی، يك نوزاد مبتلا متولد شود.

صداقت در ادمه افزود: برنامه پيشگيری از انتقال اچ‌آی‌وی از مادران باردار به نوزاد از اواسط سال گذشته، در 16منطقه كشور آغاز شده است. مراقبت ويژه مادران باردار مبتلا، انجام زايمان سزارين برای مادران مبتلا، تدارك شير مصنوعي و درمان‌های پيشگيری برای نوزادان بخشی از اين برنامه است. با انجام اين مراقبت‌های ويژه خطر ابتلای اچ‌آی‌وی از مادر مبتلا به نوزاد به زير 2 درصد خواهد رسيد، البته مشروط به آنكه مادران مبتلا به ايدز در اوايل دوران بارداری به ما مراجعه كنند و تحت پوشش اين خدمات قرار بگيرند. توصيه جدي ما به زوج‌ها اين است كه از راه‌های انتقال اچ‌آی‌وی حتما اطلاع داشته باشند.

عمده‌ترين رفتار‌هايی كه ممكن است باعث انتقال شود تزريق مشترك به‌ويژه در مصرف مواد وهمچنين روابط جنسی غيرايمن است. علاوه بر اين زوج‌هايی كه به هر دليل فكر می‌كنند احتمال دارد كه در معرض اين بيماری قرار داشته باشند، بايد حتما قبل از اقدام به بچه‌دارشدن، به مراكز مشاوره مراجعه كنند.

اطلاع رساني براي پيشگيری

فارغ از اختلاف نظرها درباره تعداد مبتلايان به ايدز در ايران، آنچه اهميت دارد درمان افراد مبتلا و پيشگيری از توسعه بيماری است.

ریيس اداره اچ‌آی‌وی وزارت بهداشت در این رابطه به همشهری گفت: «سياست برنامه كنترل كشوری اچ‌آی‌وی اين است كه با اطلاع‌رسانی به موقع و پيشگيری اجازه ندهيم كه اين ميزان ابتلا بيشتر شود و اينكه تلاش كنيم افرادی هم كه از ابتلای خود اطلاعی ندارند مراجعه كنند و تحت درمان قرار بگيرند. مردم بدانند كه اطلاعات آنها نزد ما محرمانه خواهد ماند و مهم‌تر اينكه درمان هم رايگان است.»

ریيس اداره اچ‌آی‌وی وزارت بهداشت همچنين تأييد کرد كه براساس مطالعات پيمايشی كه در سال‌های اخير انجام شد، تعداد موارد ابتلا به اچ‌آی‌وی كه از راه روابط جنسی محافظت نشده رخ داده است، افزايش يافته و متأسفانه موارد ابتلای زنان هم بيشتر شده است.

رفتار ما موجب پنهانكاری می‌شود

به اعتقاد مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات اچ‌آی‌وی يكی از دلايل پنهانكاری بيماری از سوی برخی مبتلايان شيوه برخورد مردم و ترس بی‌دليل از آنهاست. مشكل بيماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، همچنان انگ است. اين يك مشكل فرهنگی است كه در بسياری از كشورهای ديگر با اين شدت وجود ندارد.

در ايران، وقتی فرد‌ از بيماری خود اطلاع پيدا می‌كند حتی اين موضوع را به خانواده درجه يك خود هم نمی‌گويد. رفتار اشتباه مردم با بيماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، سبب شده تا بيماران بيماری خود را پنهان كنند و اين مسئله به نفع مردم نيست. اين در حالی است كه مبتلايانی را داريم كه اصلا خود مقصر در ابتلای به بيماری نبوده‌اند و به‌دليل اشتباهات ديگران، بيمار شده‌اند. نبايد بيمار مبتلا به اچ‌آی‌وی‌ طرد شود چون راه‌های انتقال به اين بيماری آسان نيست. مردم، بيمار مبتلا را طرد می‌كنند و دانش‌آموزان مبتلا كه خود در بروز ابتلا نقشی ندارند به ‌دليل نگاه غلط مردم، نمی‌توانند به‌راحتی تحصيل كنند. در كشورهای غربی مبتلايان به ايدز كار و تحصيل می‌كنند و با آنها مثل بقيه مردم رفتار می‌شود چرا كه در اين كشورها، قانون عدم‌تبعيض گذاشته‌اند. يعنی هيچ تبعيضی نبايد بين فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی در محل كار و تحصيل و ساير موارد وجود داشته باشد. اگر بيماران مبتلا بدون اضطراب از انگ، به مراكز درمانی مراجعه كنند، هم به نفع خودشان است و هم به نفع جامعه.