رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای رفع معضل کودکان کار باید حساسیت سیاست‌گذاران و مردم بر انگیخته شود گفت: در تدوین حقوق شهروندی اشاره‌ای جدی به حمایت از کودکان نشده است. همچنین آماری که در سال 89 مبنی بر وجود کودکان کار در سطح شهر استخراج شده بود حضور 13 هزار کودک کار را بیان می‌کرد حال آنکه این آمار در حال حاضر به روز رسانی نشده است کما اینکه آماری هم از حضور کودکان کاری که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول کار هستند در دست نیست.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته کودک و نوجوان) به نقل از ایسنا، فاطمه دانشور با حضور در روستای محمود آباد از روستاهای حاشیه تهران واقع در منطقه 20 شهرداری تهران از فضاهای آموزشی که به همت شهرداری این منطقه و انجمن یاریگیران خورشید در کانکس‌ها تعبیه شده‌اند و مختص کودکان کاری هستند که در کوره‌های آجر پزی به کار گرفته می‌شوند، بازدید کرد.

به گفته دانشور این کانکس‌ها ی آموزشی از سوی سازمان رفاه خدمات اجتماعی شهرداری تهران تامین و توسط سازمان‌های مردم‌نهاد تجهیز شده است.

بر اساس گزارش سایت شورای اسلامی شهر تهران، انجمن یاریگران خورشید به عنوان یک موسسه مردم‌نهاد فرهنگی و حامی کودکان آسیب دیده اجتماعی و نابرخوردار، اجرای فعالیت‌های آموزشی برای کودکان کار تحت پوشش این فضای آموزشی را برعهده دارد که برپایی کارگاه‌های آموزشی با عناوین خلاقیت تصویری، قصه خوانی، مهارت زندگی، بهداشتی، تقویت تحصیلی، بازی و سرگرمی، برنامه‌های ورزشی و مشاوره و سوادآموزی به والدین از جمله مهمترین آن است.

دانشور با اشاره به مشکلات و مصایب این کودکان گفت: «در این جا ما با کودکانی مواجه هستیم که از بسیاری حقوق خود محرومند و وضعیت چهره شان بیان کننده مشکلات تغذیه و سلامت آنان است. کودکانی که به کار گمارده می‌شوند از کمترین حقوق انسانی نظیر برخورداری از هوای سالم و آب سالم محرومند و اگر این فضاها فراهم نمی‌شد از آموزش هم محروم بودند.»

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه «شهرداری به لحاظ قانونی متولی رسیدگی به این موضوع نیست» گفت: «همواره یک سوال بزرگ در پس ذهن دوستداران و فعالین اجتماعی وجود دارد؛ چرا ما کارفرمایانی داریم که کودکان را به کار می‌گیرند در صورتی‌که قانون منع کار کودک وجود دارد؟ چه کسی این قانون را باید اجرا کند؟ تا به حال چند بازرس این کارگاه ها یا کوره های آجر پزی را رصد کرده اند؟»

به گفته او «تا زمانی که حساسیت این موضوع برای نهاد های مسئول و سیاست گذار به وجود نیاید نمی توان به رفع این معضل اجتماعی امید داشت اما این تنها راهکار نیست و مردم نیز باید در این موضوع دخیل شوند.»

فاطمه دانشور همچنین با ابراز امیدواری از حضور فعالین اجتماعی در تدوین قوانین گفت: «در تدوین حقوق شهروندی اشاره‌ای جدی به کودکان نشده است، همچنین در برنامه پنجم توسعه نیز کودکان جایگاه با اهمیتی نداشتند که این نشان می‌دهد موضوع کودکان چندان برای سیاست‌گذاران ما با اهمیت نبوده اما حال که برنامه ششم در دست تدوین است بهترین فرصت برای حضور فعالیت اجتماعی و توجه به این موضوع مهم است. این امر می تواند با تاسیس نهاد حمایت از کودک محقق شود.»

در پایان رییس کمیته اجتماعی همچنین در خصوص تعداد کودکان کار گفت: «آماری که در سال 89 مبنی بر وجود کودکان کار در سطح شهر استخراج شده بود حضور 13 هزار کودک کار را بیان می‌کرد حال آنکه این آمار در حال حاضر به روز رسانی نشده است کما اینکه آماری هم از حضور کودکان کاری که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول کار هستند در دست نیست. بهتر است شهرداری با همکاری سازمان های خیریه و ان جی او ها این آمار را استخراج کنند.»