یک کلینیک در چین با شکایت مردی همجنسگرا محکوم به پرداخت غرامت شد. علت شکایت این مرد وارد کردن شوک‌های الکتریکی به منظور دگر جنس گرا کردن او در این کلینیک عنوان شده است.

به گزارش صدای ایرانیان به نقل از الجزیره، «لی داولین» وکیل این همجنسگرا گفت: دادگاه خلق در منطقه هایدن پکن در روز جمعه کلینک را بابت هزینه‌های متحمل شده “یانگ تنگ” موکلش در درمان، محکوم به پرداخت غرامتی به مقدار 560 دلار کرد.

داولین همچنین اضافه کرد: دادگاه در حکم خود اعلام کرد که لزومی بر استفاده از شوک‌های الکتریکی نبوده است زیرا همجنسگرایی نیازی به درمان ندارد. همچنین دادگاه اقامه دعوی علیه مروگر اینترنتی Baidu را به دلیل تبلیغ کلینیک مذکور وارد ندانست.
به گفته الجزیره برای اولین بار است که در چین اینگونه حکمی صادر می‌شود و تا پیش از این چنین موردی دیده نشده است.

با وجود آنکه در سال‌های اخیر همجنسگرایی از نظر حقوقی در چین پذیرفته شده است اما بسیاری از مردان همجنسگرا با فشارهایی برای درمان تغییر-درمانی یا ازدواج با یک فرد از جنس مخالف قرار می‌گیرند.

یانگ به اسوشیتدپرس گفت که «حکم دادگاه کاملاً رضایت‌بخش بود در حالی‌که من چنین انتظاری نداشتم. دادگاه جانب من را گرفت و از این موضوع که همجنسگرایی یک بیماری روانی نیست که احتیاج به درمان داشته باشد حمایت کرد.»

او گفت: درمان شامل هیپنوتیزم و شوک‌های الکتریکی بود که به او از نظر روحی و جسمی آسیب رساند.

این مرد هم‌جنسگرا در فوریه، داوطلبانه تن به درمان داد و تحت فشار خانواده مجبور به ازدواج شده است تا دارای فرزند شود.

از سال 2001 به بعد در کشور چین، همجنسگرایی دیگر به عنوان یک اختلال روانی در نظر گرفته نمی‌شود. با این وجود قانونی مبنی بر تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تصویب نشده و فعالیت‌های همجنس‌گرایانه در این کشور به رسمیت شناخته نشده است.

تغییردرمانی در سراسر جهان تاریخی بیش از یک قرن از سر گذرانده، اما مقبول مقامات پزشکی نیفتاده است.

با وجود ممنوعیت استفاده از شوک‌های الکتریکی برای تغییر-درمانی اما همچنان شاهد گزارش‌هایی از این دست و ادامه این صنعت سودآور در کشورهای بسیاری از سنگاپو تا بریتانیا و آمریکا هستیم.