سینا کیانی فیلم ساز ایرانی که به تازگی مجموعه مستند چهار قسمتی او در رابطه با زیست کوئیر های ایرانی در ترکیه در فضای مجازی قابل دسترسی است ما را بر این داشت تا با وی مصاحبه ای در زمینه چگونگی شکل گیری ایده این اثر، مراحل ساخت و مشکلات پیشروی وی در تهیه این مستند نموده و در پایان نیز از او بخواهیم در مورد پروژه های آینده خود با ما سخن بگوید.

  • خودتان را برای مخاطبین ما معرفی میکنید؟

سینا هستم 30 ساله. تقریبا ده سال هست که در زمینه سینما به خصوص تصویر برداری و تدوین فعالیت میکنم. دو تا کار در زمینه کوئیر های ایرانی انجام دادم. یکی از اونها مربوط به کارگردانی و ساخت کلیپ “احکام لزبین” برای ادلر رناتا بود و کار بعدی در حوزه مستند اجتماعی همین مجموعه چهار قسمتی بود که به تازگی پخش شده.

  • چطور شد که ایده ساخت این مستند ایجاد شد؟

من از زمانی که در ترکیه حضور پیدا کردم به دنبال ساخت مستندی در حوزه اجتماعی بالخصوص زیست غیر دگرجنسگرایان ایرانی بودم و در پی اعلام پروژه همیاری سازمان آشکار جهانی (ایگل هرک سابق) طرحم را برای ساخت این مستند ارائه کردم که مورد قبول واقع شد و با حمایت مالی این سازمان تونستم این کار رو بسازم.

  • انگیزه شما برای کار در این حوزه خاص چه بود؟

انگیزه من برای کار در این حوزه و ساخت این مستند بیشتر حول محور کمبود متریال تصویری در این زمینه بالخصوص در کانتکست ایران بود و همچنین هدفم ارائه اطلاعات بیشتر به جامعه ایرانی در رابطه با افراد غیر دگرجنسگرا بالخصوص خانواده ها ی ایرانی بود و سعی کردم تا از فعالین و کارشناسان به لحاظ تئوریک و تجربی در انتقال نوعی دانش در این رابطه بهره بگیرم تا بتونم مراتب آگاهی هموطنان را در این رابطه ارتقا بدم.

  • در طی مراحل ساخت این مستند با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

بزرگترین مشکل کار در این حوزه عدم حضور افراد غیر دگرجنسگرا مقابل دوربین به دلایل شخصی و امنیتی و یا خانوادگی هست که گاها در طی کار حتی باوجود همکاری در نهایت خواستار عدم پخش تصاویرشان در فاینال کار میشوند . از طرف دیگر ما برای پوشش کلیه افراد غیر دگرجنسگرا با عدم همکاری افراد دوجنسگرا و تراجنسیتی ها مواجه بودیم که توازن کار را تا حدودی برهم زد و من این اشکال را در فرهنگ حاکم در جامعه ایرانی میدونم و البته دلایل بسیار دیگری که وجود دارد.

  • در حال حاضر بعد از پخش این مستند چه برنامه مشابه دیگری برای ساخت در نظر دارید؟

من به همراه سایر همکارانم در گروه هنری اگزوتیک طرح های مختلفی را در دست داریم که عمدتا مربوط به حوزه های اجتماعی و بالخصوص گروه های به حاشیه رانده شده اجتماعی و اقلیت های موجود در جامعه ایران هستند و چنانچه سازمان های حمایتی این گروه های اقلیتی فعال در زمینه حقوق بشر و منع تبعیض و آزار افراد انسانی بتوانند حمایت های لازم را در پیشبرد و ساخت این طرح ها به انجام رسانند می توانیم امیدوار باشیم در آینده شاهد کارهایی از این دست و البته به مراتب بهتر باشیم.

با تشکر از شما سینا کیانی عزیز

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم