قطب‌الدین صادقی، نمایش «عزیز شنگالی» را روایت عاطفی خود از مرگ کودکی به نام عزیز در جریان حمله داعش به منطقه کردنشین شنگال معرفی می‌کند.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته اقلیت‌های اتنیکی) به نقل از بانی فیلم، قطب‌الدین صادقی که در بخش میهمان این دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره نمایش «عزیر شنگالی» گفت: این نمایش را می‌خواستم به صورت میدانی اجرا کنم، اما با توجه به این‌که 61 بازیگر دارد و سرمای زمستان گروه را دچار مشکل می‌کرد، با پیشنهاد اردشیر صالح‌پور برای حضور در بخش میهمان جشنواره تئاتر فجر، موافقت کردم.

او درباره داستان نمایش «عزیز شنگالی» توضیح داد: این اثر برگرفته از یک داستان واقعی است. عزیز، کودکی پنج ساله که بر اثر یورش داعش به منطقه شنگال عراق آواره می‌شود، پس از دور افتادن از خانواده‌اش و پنج شبانه روز آوارگی در بیابان‌ها، از فرط تشنگی و شدت آفتاب کور می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

این کارگردان با اشاره به این‌که  «عزیز شنگالی»، اثری بی کلام است، ادامه داد: این نمایش، کلام و دیالوگ ندارد و اثری همراه با موسیقی، حرکت و تصاویر گروهی است. این نمایش، یک تراژدی جان گداز را از زاویه دید کودکان و زنان جنگ زده روایت می‌کند.

صادقی درباره انگیزه خود برای اجرای این نمایش توضیح داد: به اعتقاد من، بزرگ‌ترین ستم‌دیدگان جنگ، زنان و کودکان هستند. این نمایش، تفسیری کاملا عاطفی و زیبا شناسانه از مسائل روز انسانی ماست. مگر می‌شود فاجعه‌ای چنین بزرگ که ضد دین و ضد بشریت است، به دست داعش رخ دهد و ما با آن مقابله نکنیم.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور از یکم تا 12 بهمن ماه 93 برگزار می‌شود.