رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از تدریس زبان کُردی در سال 94 در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال انجام مقدمات تدریس زبان کُردی هستیم و از سال آینده، زبان کردی در قالب دو واحد اختیاری در این دانشگاه تدریس می شود.

به گزارش صدای ایرانیان (کمیته اقلیت‌های اتنیکی)؛ ایرنا به نقل از محمدقربان کیانی در 9 اسفندماه جاری گفت:  در آذر امسال، چند مصوبه از جمله تدریس زبان کُردی در واحد سنندج به تصویب رسید و منعی برای تدریس این زبان در دانشگاه آزاد سنندج وجود ندارد.

او همچنین گفته است: از اساتید و فرهیختگان حوزه زبان کُردی برای تدوین سرفصل های این درس دعوت شده و با نهایی شدن سرفصل ها و مشخص شدن اساتید، از سال 94 زبان کردی در قالب دو واحد درس اختیاری تدریس می شود.

کیانی با اشاره به فعال شدن مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد افزود: اولین فعالیت این مرکز تدوین و گردآوری کتابی به نام ‘زیوری زمان’ با موضوع کنایه های کُردی است که به زودی منتشر می‌شود.

رییس واحد سنندج دانشگاه آزاد می‌گوید که این دانشگاه آماده است شعبه‌ای هم در اقلیم کردستان عراق دایر کند؛ «اما مسوولان اقلیم کردستان عراق فعلا به دلیل وجود مشکلاتی، تمایلی برای راه‌اندازی نشان نداده‌اند.» کیانی بدون اشاره به جزئیات بیشتری در این مورد، «تنها مسایل و مشکلات موجود در منطقه کردستان عراق» را مانع اجرای طرح یادشده عنوان کرده است.

اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر اینکه زبان و خط رسمی کشور فارسی است و کتاب‌های درسی باید به این زبان باشد، می‌گوید: «ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

محرومیت از «تحصیل به زبان مادری» بسیاری از کودکان ایران را به ویژه در دوران ابتدایی با مشکلات فراوانی روبرو می‌سازد. افزون بر این، همان‌طور که کارشناسان یونسکو نیز می‌گویند، زبان‌های شفاهی بیش از زبان‌های مکتوب با خطر نابودی روبرو هستند.

لازم به یادآوری است که بسیاری از فعالین اتنیکی در ایران «تحصیل به زبان مادری» را به جای «آموزش زبان مادری» مطرح کرده و همواره در تلاش برای احقاق این حق هستند. در ماه گذشته نیز به همین دلیل چند تن از فعالین ترک آذربایجانی که در این زمینه فعالیت می‌کردند، دستگیر شده‌اند.