«صفا دانه»، زندانی سیاسی ترکمن از زندان اوین با پایان دوران محکومیت آزاد شد.

به گزارش صدای ایرانیان (اقلیت‌های اتنیکی) به نقل از هرانا، صفا دانه زندانی سیاسی ترکمن در  بند ۸ زندان اوین با پایان دوره محکومیت در 10 بهمن از زندان آزاد شد.

صفا دانه به اتهام «فعالیت تبلیغی و فروش وی پی ان» مجموعا به دو سال زندان محکوم شده بود. آبان ماه سال جاری  با تجمیع مجازات‌ این زندانی سیاسی موافقت شد و محکومیت ۲ ساله‌اش به یک سال تبدیل شد.

یکی از بحث های صفا دانه در وبلاگ ترکمن

اسم شهر گمیشان –[ کومیش دپه]-

بحث توسط صفا دانه-تاریخ 23فروردین ماه ساعت 2:43

یکی مینویسه کمیش تپه، یکی مینویسه گمیش تپه، یکی مینویسه کمیش دفه، یکی مینویسه گمیشان، حتی یکی مینویسه گاومیشان. بیایید یک اسم درست و حسابی انتخاب کنیم. ما فارس نیستیم، پس گمیشان و گمیش تپه رو بی خیال. از اونجاییکه تو زبون نوشتاری ما حرف «ف» وجود نداره و بجاش حرف «پ» هست پس زیاد درست نیست بگیم کمیش دفه. بهترین اسم «کمیش دپه» هستش …… به نظر من کمش دپه صحیح هست. علت نام‌گذاری این شهر به کمش دپه بر میگرده به تپه ای که کنار کمش دپه سابق (کمش دپه جق کنار قبرستان)وجود داشت. در اوایل سکنا گزیدن ترکمن‌ها در آن منطقه، تپه‌ای وجود داشت که از دور مانند نقره (کمش) بود و چون این شهر نزدیک این تپه بود نام آن را کمش دپه (تپه نقره‌ای) گذاشتند (همان کمش دپه جیق) که بنا به دلایلی آن شهر مدفون گردید (یا بر اثر زلزله یا رانش زمین و …) و پس از آن دوباره دورتر از آن منطقه، یک شهر جدید بنا شد که نام همون شهر سابق (البته قبلا شهر نبود می‌شود گفت روستا) کمش دپه را گذاردند که به مرور زمان و بر اساس زبان فارسی کمش دفه به کمش دفه و در حال حاضر به اشتباه گمیشان می‌گویند. فکر کنم این قسمتی از داستان ایجاد نام برای این شهر باشه……البته  1چیز دیگه هم هستا بعضیا می‌گن علت نامگ‌ذاری این شهر به گمیش تپه اینه که این تپه بر اثر زلزله یا هرچی دفن شده (گمیلملجه شده) و اسم این شهر از همین لغت گرفته شده که اینم با عقل جور در میاد، ولی بازم الان این کلمه مشکل داره چون «تپه» 1 کلمه فارسیه.