تصاویری که در روزهای اخیر از مسجد کبود تبریز در رسانه‌ها منتشر شده است نشان می‌دهد که بر اثر اجرای عملیات لوله‌کشی گاز، بخش‌هایی از این بنای تاریخی دچار آسیب شده است.

صدای ایرانیان (کمیته اقلیت‌های اتنیکی)؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سایت‌های محلی تبریز، مشاهدات حاکی از آن است که لوله‌های گاز از پنجره‌های کنگره‌ای مسجد کبود رد شده و بخش‌هایی از آن را تخریب کرده است؛ اما این تنها مورد نیست؛ در بخش‌های مختلف بنا گازکشی بدنه، بنای تاریخی را مورد هدف قرار داده و آن را زخم زده است.

 فرزین حق‌پرست، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این رابطه با اعلام اینکه از سازمان او از اجرای این پروژه بی‌خبر بوده است، گفته است: «بعد از آگاهی نسبت به این اتفاق، مانع از ادامه کار شده و شکایت‌نامه‌ای نیز تنظیم کرده‌ایم؛ با این وجود هنوز دادستانی پاسخ مشخصی در مورد این شکایت نداده است.»

به گفته این مقام مسوول پیشتر به مسببان این ماجرا، نسبت به نصب این تاسیسات هشدار داده بودند اما، «متاسفانه خبردار شدیم که آن‌ها منتظر نمانند و اکنون مسجد دچار آسیب جدی شده‌است.» البته او نامی از این مسببان نبرده است و تنها عاملین این اتفاق را با این واژه خطاب کرد.

برخی از رسانه‌های محلی نیز گزارش‌هایی از درگیری مابین کارمند اداره کل میراث فرهنگی استان و مخالفان برچیده شدن این تاسیسات با حضور نیروی انتظامی منتشر کرده‌اند.

تمام این تخریب‌ها در حالی است که پیشتر فرزین حق‌پرست اعلام کرده بود، باید برای حفظ اصالت مذهبی و معنوی این مسجد مهم تاریخی، باید از نصب تاسیسات مخرب جانبی از قبیل سیم‌کشی‌های گسترده برق، تجهیزات صوتی و لوله‌کشی جلوگیری کرد.

این مسجد براساس کتیبه سردر آن در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان سلطان جهانشاه مقتدرترین حکمران سلسله قراقویونلو و به دستور دختر او صالحه خانم بنا شده‌است. زلزله سال ۱۱۵۸ شمسی (۱۷۸۰ میلادی) آسیب فراوان به مسجد زد و در اثر آن گنبدهای مسجد فرو ریخت. تعمیرات و دوباره‌سازی مسجد به منظور حفاظت و بازسازی بخش‌های باقی‌مانده شامل طاق‌ها و پایه‌ها از سال ۱۳۱۸ آغاز شد و در ۱۳۵۵ کارهای ساختمانی آن به اتمام رسید.

مسجد کبود به «فیروزه جهان اسلام» شهرت دارد و در دی ماه 1310 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. در حال حاضر نیز این مسجد کاندیدای یونسکو برای ثبت جهانی شدن است.