به گزارش صدای ایرانیان  ( نمایندگی ترکیه ) و به نقل از روزنامه اعتماد در حالی که «کمیته حقوق بشر سازمان ملل، قطعنامه‌ای برای منع ازدواج کودکان یا به عبارتی افراد زیر ۱۸ سال تصویب کرده است و بیشتر کشورها به آن پیوسته‌اند، «ایران یکی از کشورهاست که زیر بار منع ازدواج افراد زیر ۱۸ سال نرفته است».

 روزنامه اعتماد یادآوری کرده است که ۲۱ نوامبر کمیته حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای «همه کشورهای عضو را متعهد کرد که ازدواج کودکان را ممنوع و قوانین لازم برای پیشگیری و مجازات متخلف را تصویب و اجرا کنند چرا که سازمان ملل متحد می‌گوید دیگر توجیه فرهنگی و عرفی برای ازدواج هیچ کودک زیر ۱۸ سالی قابل پذیرش نیست و این قطعنامه برای تصویب نهایی به مجمع عمومی سازمان ملل خواهد رفت، اما ایران این قطعنامه را مخالف موازین شرعی توصیف کرده است هرچند «ایران در این مخالفت تنها نیست و سودان هم ظاهرا زیر بار منع ازدواج کودکان نرفته است».

 محمدعلی اسفنانی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر «مغایرت» این قطعنامه «با شرع اسلامی: در گفت‌وگو با غزل حضرتی گزارش‌نویس روزنامه اعتماد گفته است: «هر کشوری یک ‌سری الزامات برای خودش دارد، نمی‌شود که به همه پروتکل‌های دنیا به شکل غیرمشروط بپیوندیم. همین که در این مصوبه، ازدواج زیر ۱۸ سال را منع می‌کنند، خودش مشکل دارد.»

 عضو کمیسیون قضائی مجلس نهم در خصوص تاکید قطعنامه کمیته حقوق بشر سازمان ملل بر الزام آموزش افراد زیر ۱۸ سال و پرهیز از ایجاد امکان ازدواج آنان گفته است: «آن مواردی که خود خانم‌ها و آقایان تمایل دارند، حتی اگر زیر ۱۸ سال باشد را چه کنیم؟ اگر جلوی این اتفاق را بگیریم، روابط نامشروع زیاد می‌شود، باید از بروز روابط نامشروع جلوگیری کنیم. وقتی شرع اجازه می‌دهد که خانم یا آقای ۱۷ ساله ازدواج کند و رابطه شرعی و حلال داشته باشد، ما نمی‌توانیم منع‌شان بکنیم. با این کار به روابط نامشروع دامن زده‌ایم و در این که شکی نیست که نمی‌شود غرایز جنسی را مهار کرد.»

 محمدعلی اسفنانی به روزنامه اعتماد گفته است: «گاهی اوقات پیوستن به هر پروتکلی الزاما خوب نیست» و هرچند «پیوستن به پروتکل‌های این‌چنینی منعی ندارد، نظر شخصی من این است اما آثار و تبعاتش را باید ببینیم»، اما «من یک نفر تصمیم‌گیرنده نیستم، باید دوسوم مجلس رای بدهند تا تصویب شود».

 روزنامه اعتماد یادآوری کرده است که «آمار اعلام شده از سوی ثبت احوال ایران نشان می‌دهد که تعداد زنان زیر ۱۵ سالی که در سال گذشته در ایران ازدواج کرده‌اند، بیش از ۴۱ هزار نفر است، این در حالی است که این ازدواج‌ها، ازدواج‌های ثبت شده‌اند و با اضافه کردن ازدواج‌های غیر ثبتی در این مورد عددی بیش از آن چه اعلام شده خواهد شد اما با در نظر گرفتن کل ازدواج‌های انجام شده در سال ۹۲، که ۷۷۴ هزار و ۵۱۳ مورد بوده، می‌توان دریافت که ۳٫۵ درصد از کل ازدواج‌ها به ازدواج زنان زیر ۱۵ سال برمی‌گردد، این در حالی است که ازدواج زنان بین ۱۵ تا ۱۹ سال هم» با ۳۰ درصد «سهم قابل توجهی از کل را دارد».