رئیس انجمن حقوق بشر شعبه دیاربکر ترکیه خبر از کشف 4201 جسد در 348 گور دسته جمعی می دهد.

به گزارش صدای ایرانیان ( نمایندگی ترکیه )  وبه نقل از روزنامه ملیت، انجمن حقوق بشر در ترکیه، شعبه دیاربکر اعلام کرد: بعد از 3 سال تحقیق و بررسی به نتایج تاسف باری درباره وجود گورهای دسته جمعی در منطقه شرق و جنوب شرقی آناتولی(ترکیه) رسیدیم.

بر اساس اخبار منتشر شده، این انجمن اعلام کرد: بعد از تحقیقاتی که از سال 2011 شروع کردیم با تلاش های فراوان به شناسایی گورهای دسته جمعی در ترکیه پرداختیم که بعد از 3 سال تحقیقات فشرده 348 گور دسته جمعی که همگی آنان در منطقه کردنشین ترکیه واقع هستند را شناسایی کردیم.

بعد از شناسایی این گورها این انجمن اقدام به طرح نقشه این گورها کرده و از طریق اینترنت آنها را منتشر ساخته است. بر اساس اظهارات انجمن حقوق بشر در دیاربکر ترکیه، در 348 گور دسته جمعی مجموعا 4 هزار و 201 جسد کشف شده است.

“راسی بیلیجی” رئیس انجمن حقوق بشر شعبه دیاربکر ترکیه، در اظهاراتی عنوان کرد: در نتیجه 3 سال تحقیقات فشرده ما حقایق تاسف باری کشف شده است و این تحقیقات در جهت نزدیک تر شدن به حقیقت در حال تداوم می باشد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که در این منطقه جغرافیایی هزاران هزار مقتول مجهول وجود دارد که کسی از وجود آنان آگاه نیست و هر خاکی که قدم می گذاریم احتمال وجود گور دسته جمعی در آن می رود افزود: در گذشته در این جغرافیا قتل عام، کشتار و نسل کشی های زیادی رخ داده است. به خصوص در 30 سال گذشته با وجود جنگ های مختلف مصیبت های زیادی به بار آمده است. کشتارها، قتل عام ها، نسل کشی ها و گورهای دسته جمعی واضح ترین حقایق این مصیبت ها است. علی رغم تمام خواسته ها و دعوتهایمان، دولت در این پروژه بزرگ، کوچکترین کمکی به ما نکرده است.

رئیس انجمن حقوق بشر شعبه دیاربکر در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: برای رویارویی با گذشته و حقایق آن باید کمیسیونی بی طرف و حقیقت یاب در این زمینه تشکیل شود. برای یافتن هویت هزارن جسد نیاز به متخصصان بی طرف و بین المللی ودخالت دانشگاها است. تنها یافتن هویت اجساد برای ما مهم نیست، بلکه چگونگی قتل آنان و نقض حقوق بشر در کشتار این انسان ها نیز برای ما اهمیت دارد.