نسخه قدیمی از قرآن در دانشگاه توبینگن، متعلق به دوره صدر اسلام شناسایی شد.

دانشگاه توبینگن در آلمان اعلام کرد طبق آخرین تحقیقات، نسخه‌ای از قرآن که متعلق به صدر اسلام (قرن 7میلادی)است در کتابخانه خود نگهداری می‌کند.
به گزارش تارنمای رسمی دانشگاه توبینگن، طبق برآورد نسخه‌شناسان نسخه قرآنی که در کتابخانه آن نگهداری می‌شود متعلق به 20 تا 40 سال پس از مرگ پیامبر اسلام است.این نسخه از قرآن قدیمی‌تر ازآن‌ است که قبلاً تصور می‌شد.
این قرآن در پروژه‌ای بین المللی بنام «کورانیکا» با همکاری «آکادمی دست‌نوشته‌ها و مکاتبات پاریس» و«آکادمی براندبورگ» در برلین  مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین این پروژه از سوی «انجمن پژوهش‌های آلمان» و «بنیاد ملی تحقیقات علمی فرانسه» حمایت می‌شود.

پروژه کورانیکای دانشگاه توبینگن با تجزیه و تحلیل شیوه خط و نگارش سعی در برآورد قدمت این قرآن داشت . «انستیتوی مطالعات اشعه‌ای دانشگاه زوریخ» با آزمایشات کربینیک قدمت این کتاب را مورد آزمایش قرار داده است.
گفته می‌شود این نسخه خطی که با خط کوفی نوشته شده است. قرآن یاد شده در سال 1864 از به عنوان بخشی از کتاب‌های مجموعه یوهان گوتفرید وتس‌اشتاین کنسول امپراتوری پروس به آلمان آورده شده است.
بنا به اعلام دانشگاه توبینگن در کتابخانه آن بیش از 20 نسخه قرآن دست‌نویس موجود است که در بخش دست‌نویس‌های این کتابخانه و برخی از آن‌ها همچنین به طور دیجیتال در اینترنت در اختیار پژوهشگران قرار دارند.