صدای ایرانیان

موسسه فریدام هاوس (خانه آزادی) در ارزیابی شرایط کشورهای مختلف از لحاظ آزادی های مدنی و سیاسی در سال 2014، ترکیه را یک کشور ‘نیمه آزاد’ معرفی کرد. این موسسه در سال گذشته ترکیه را ‘غیرآزاد’ توصیف کرده بود. به گزارش صدای ایرانیان ( نمایندگی ترکیه ) به نقل ازایرنا، گزارش تازه فریدام هاوس در رسانه های روز پنجشنبه ترکیه بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

 در شاخص رسانه ای این گزارش، ترکیه از گروه کشورهای غیر آزاد در سال 2013 میلادی به کشوری نیمه آزاد در سال 2014 ارتقا یافته است.شبکه خبر ‘ان.تی.وی’ ترکیه گزارش داد، ‘جن ساکی’ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص این گزارش بدون ذکر نام ترکیه گفته است، وزارت امور خارجه آمریکا نیز در آخر سال گذشته میلادی در گزارش خود، مشکلات مشابه در خصوص آزادی رسانه ای در این کشور ها را تبیین کرده است.

 خانه آزادی در گزارشی که در اوایل فروردین ماه سال جاری از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان منتشر کرد، ترکیه را بعد از 15 سال در ردیف کشورهای ‘فاقد آزادی مطبوعات’ قرار داده بود.فریدام هاوس، اخراج گسترده اصحاب رسانه از موسسات خبری ترکیه بعد از رویدادهای پارک ‘گزی’ در سال گذشته، اعمال سانسور و خودسانسوری در رسانه ها و شفاف نبودن مالکیت ها در موسسات رسانه ای را از مهم ترین معیارهای کاهش جایگاه ترکیه از رده کشورهای دارای آزادی رسانه ای محدود به رده کشورهای فاقد آزادی رسانه ای، عنوان کرده بود.

 به رغم این گزارش، مخالفان دولت آنکارا و رسانه های مستقل در ترکیه تاکید دارند، خط بسیار مشخصی میان رسانه های خودی و رسانه های مستقل و مخالف کشیده شده است و همچنان روزنامه نگاران و نویسندگان مستقل از رسانه های نزدیک به دولت اخراج و یا مجبور به کناره گیری می شوند.اصحاب رسانه های مستقل در ترکیه مدعی هستند شرایط فعالیت حرفه ای برای خبرنگاران در ترکیه همچنان دشوار است و رسانه هایی که از حمایت و پشتیبانی دولت یا سرمایه بزرگ در ترکیه برخوردار نباشند، شانس ادامه حیات کمی دارند.

 ادعا می شود فریدام هاوس یک موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال 1941 با هدف کمک به گسترش دموکراسی و حمایت از آزادی های سیاسی و مدنی و دفاع از حقوق بشر در جهان تاسیس شده است. این موسسه از سال 1972 گزارش سالیانه ای را حاوی ارزیابی شرایط کشورهای مختلف جهان از لحاظ برخورداری شهروندان از آزادی های مدنی و سیاسی و عملکرد حکومت در زمینه رعایت حقوق بشر منتشر کرده است.