به گزارش  صدای ایرانیان ( نمایندگی ترکیه) ، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، در هفته های اخیر شمار مهاجران که از بندرهای این کشور عازم کشورهای اروپایی می شوند بسیار افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا از مقامات ترکیه خواسته است در این خصوص توضیح بدهند که چگونه ممکن است شمار زیادی از شناورهای حامل مهاجران از آبهای ترکیه به سمت کشورهای اروپایی بروند. هزاران نفر از این مهاجران در حالی نجات یافته اند که در آبهای دریای مدیترانه به حال خودشان رها شده بودند. سال گذشته یکصد و هفتاد هزار مهاجر از طریق آبهای مدیترانه از ترکیه به ایتالیا رسیدند. آنها با کشتی و قایق ، خودشان را به ایتالیا رساندند.

باتوجه به افزایش بیش از اندازه کسانی که می خواهند از ترکیه به کشورهای اروپایی بروند، قاچاقچیان از کشتی های باری برای انتقال دادن این مهاجران غیرقانونی به کشورهای اروپایی استفاده می کنند. سرمای شدید زمستان نیز نتوانسته است مانع حرکت این مهاجران به سمت اروپا شود. قاچاق انسان در این منطقه برای عبور به کشورهای اروپایی به تجارتی چندین میلیون دلاری تبدیل شده است. مهاجرانی که به صورت غیرقانونی و با این شیوه خطرناک به کشورهای اروپایی می روند به امید یافتن زندگی بهتر به اروپا می روند.

البته همه افرادی که از این طریق حرکت می کنند از ترکیه نیستند بلکه از کشورهای دیگری از قبیل لبنان و الجزایر و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. مسافرانی که از بندرهای ترکیه به سمت کشورهای اروپایی می روند باید هرکدامشان پنج هزار دلار پول نقد بپردازند تا قاچاقچیان آنها را جابجا کنند. همه مشتاق هستند به سرعت از این مسیر عبور کنند و به اروپا برسند. قاچاقچیان حتی در پایگاههای اینترنتی اجتماعی نیز برای کار خود و انتقال این مهاجران، تبلیغ می کنند و مشتری جلب می کنند.