گارد ساحلی ترکیه در 524 رویداد مختلف در سال 2014 اقدام به بازداشت مهاجران کرد و 74 نفر نیز به اتهام قاچاق انسان دستگیر شدند.

اکثر این مهاجران اهل سوریه بودند در حالی که شماری دیگر نیز اتباع افغانستان و میانمار بوده اند در سال های اخیر شمار مهاجرانی که از طریق مسیرهای دریایی در سواحل غربی و جنوبی ترکیه در تلاش برای رساندن خود به اروپا هستند به صورت قابل توجهی افزایش یافته است ، به ویژه از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه دهها هزار مهاجر نیز تلاش کرده اند از طریق زمینی وارد یونان و بلغارستان شوند.

به گزارش صدای ایرانیان ( نمایندگی ترکیه ) وبه نقل از شین ها از استانبول، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در ماه نوامبر اعلام کرد بیش از دو هزار و 500 نفر در سال 2014 در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه غرق یا ناپدید شدند. در جدیدترین حادثه، در ساعات اولیه روز ششم نوامبر حدود 24 مهاجر در پی غرق شدن قایقشان در سواحل شمالی استانبول جان خود را از دست دادند.

گزارش های منتشر شده حاکی ازاین است که مقامات ترکیه در سال 2014 در مجموع 12 هزار و 872 مهاجر را در دریای اژه بازداشت کردند. این مهاجران قصد داشتند از ترکیه وارد یونان شوند.