نشست سالانه برندگان جایزه صلح نوبل در کشور آفریقای جنوبی در پی خودداری اعضای مؤسسه زنان نوبل برای شرکت در این نشست، برگزار نشد. این نشست قرار بود ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ با حضور بیش از سی برنده جایزه صلح نوبل از جمله کلیه زنان برنده این جایزه در شهر کیپتاون آفریقای جنوبی برگزار شود.

به گزارش تارنمای کانون مدافعان حقوق بشر، شیرین عبادی یکی از مؤسسان و عضو هیات مدیره مؤسسه زنان نوبل، دلیل انصراف این مؤسسه برای شرکت در چهاردهمین نشست سالانه برندگان جایزه صلح نوبل در آفریقای جنوبی را ندادن ویزا به دالایی لاما- برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۸۹ و رهبر در تبعید بودائیان تبت – توسط دولت افریقای جنوبی عنوان کرد.
نشست سالانه برندگان جایزه صلح نوبل به ابتکار میخائیل گورباچف- برنده جایزه صلح نوبل ۱۹۹۰ و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی- از سال ۲۰۰۰ میلادی همه ساله برگزار میشود. بررسی مهمترین مسائل بینالمللی که صلح را به خطر میاندازد، یکی از مهمترین موضوعهای مطرح شده در این نشستها است.
در ابتدا نشستهای سالانه برندگان جایزه صلح نوبل در ایتالیا برگزار میشد اما در سالهای اخیر به صورت گردشی در کشور یکی از برندگان جایزه صلح نوبل برگزار میشود. از همین رو با توجه به اینکه اسقف دزموند توتو و فردریک دی کلرک- دو نفر از برندگان جایزه صلح نوبل، اهل کشور آفریقای جنوبی هستند، قرار بود نشست امسال در این کشور برگزار شود.
دالایی لاما، یکی از شرکت کنندگان در نشست سالانه برندگان جایزه صلح نوبل بود اما دولت آفریقای جنوبی برای او ویزا صادر نکرد.
به گفته خانم عبادی در این هنگام به ابتکار مؤسسه زنان نوبل نامه ای خطاب به کلیه شرکت کنندگان در نشست سالانه برندگان جایزه صلح نوبل نوشته شد. در این نامه از شرکت کنندگان در این نشست درخواست شد تا در حمایت از دالایی لاما و به عنوان اعتراض به دولت آفریقای جنوبی، نشست مذکور را تحریم کرده و در آن شرکت نکنند.
آنان معتقد بودند که دولت آفریقای جنوبی در اطاعت از دولت چین مانع سفر دالایی لاما به آفریقای جنوبی شده است.
دولت چین مخالف فعالیتهای دالایی لاما در تبت است و آن را مضر برای این کشور میداند.
این نامه در حالی نوشته شد که کلیه اقدامهای لازم برای متقاعد کردن دولت آفریقای جنوبی برای صدور ویزا برای دالایی لاما بینتیجه مانده و مقرر شده بود تا نشست سالانه برندگان جایزه صلح نوبل بدون حضور دالایی لاما در آفریقای جنوبی برگزار شود.
در پی اعتراض مؤسسه زنان نوبل، خواسته آنان مورد قبول سایر برندگان جایزه صلح نوبل قرار گرفت و این افراد از شرکت در این نشست خودداری کردند.
با لغو این نشست، شیرین عبادی- برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳- و جودی ویلیامز- برنده آمریکایی جایزه صلح نوبل- به نمایندگی از سایر زنان برنده صلح نوبل دوم اکتبر ۲۰۱۴ به شهر داراماسالا، محل اقامت دالایی لاما در کشور هندوستان رفتند و با او دیدار و گفتوگو کردند. آنها در این دیدار حمایت خود را از دالایی لاما اعلام کردند.
شیرین عبادی یکی از مؤسسان و عضو هیات مدیره مؤسسه زنان نوبل است.